obh

Alla inlägg den 13 januari 2017

Av Tobias - 13 januari 2017 22:09

Nytt rekord på 5k stakmaskin idag. 20 min och 28 sek. 3 sek bättre än tidigare rekord och 10 sek bättre än mitt senaste försök på juldagen. Det får jag vara nöjd med. Jag har kört 5km vid fem tillfällen nu de senaste två månaderna. Förbättringen från första tillfället i mitten av november är 1,5 min. Det var någonstans där i november som jag började träna mer strukturerat och regelbundet. Med inriktning mot Vasan. Förhoppningsvis är det den träningen som börjar visa resultat.


Nu skall jag inte dra allt för stora växlar av detta. Stakmaskin är absolut inte min främsta gren och Vasaloppet är något helt annat än 5km i en maskin med standardiserade förhållanden. Jag följer ganska slaviskt ett forum, skidforum.se, här på internet med stor dos längdskidåkarnördighet. Helt i min smak. Där finns, bland många andra, en tråd som heter ”Formtest i Skierg”. En riktig mastodonttråd med mycket statistik över forummedlemmarnas tider på diverse stakmaskinövningar. Läser man där så höjjer det inte direkt självförtroendet. Jag får stryk på 5k med flera minuter av de flesta som åker Vasan ungefär så pass bra som jag hoppas kunna göra. Men, som sagt, det är inte på stakmaskin eller rullskidor Vasaloppet avgörs. Jag tror mer på snöskidåkning och diverse löpövningar alternativt elghufsande. Teknik, styrka, balans och uthållighet, fysiskt och mentalt. Svaret får vi första söndagen i mars.


En fredagskväll med stakmaskin, räkor, pilsner, På Spåret och en fin whiskypinne. Är det vad som brukar kallas fredagsmys?


Imorgon kan det bli ett nytt besök i Dåmen.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards