obh

Alla inlägg under april 2011

Av Tobias - 20 april 2011 21:33

Det är bara en dryg vecka kvar till Tiomila. Den första av dem milstolpar jag satt upp som delmål mot Vasan 2012. Formen har inte direkt accelererat efter Birken, utan ligger kvar på samma låga nivå. Det får med andra ord och i vanlig ordning bli en panikformtoppning. Jag har börjat köra lite intervaller och hoppas på så sätt få in lite fart i kroppen. Löftans mål på Tio är topp hundra, och det skall vi klara av om ingen faller igenom. Kul skall det i vilket fall bli.


Utöver Tio är följande arrangemang med som milstolpar: Göteborgsvarvet (21/5) som jag med bävan och skräckblandad förtjusning ser framemot, Jukola (18-19/6) där löpningen blandat med bastubad och alkoholhaltig hemresa alltid är en kul upplevelse och så Vertex Fjällmarathon, eller Axa Fjällmarathon som det numera så vacker heter (13/8) där tre fjäll skall besegras på den 43km långa banan med 1.800m höjdstigning. Vertex (jag väljer att fortsätta kalla det för det ursprungliga och lite coolare namnet) ser jag som en perfekt morot att träna inför och som ett perfekt avstamp mot Vasan. Lyckas jag sedan hålla igång träningen ordentlig under hösten så kan det bli riktigt bra.


Ett nytillskott bland milstolparna är att jag nu är anmäld till Marcialonga (29/1). Det skall bli riktigt kul. Kommer snön lika tidigt som föregående säsong så skall jag försöka få till en bra form redan till Marcan. Likt 2009 då jag åkte min första Marca reser vi med PWT-Travel. Resan innehåller även besök och skidåkning i de natursköna Lavazépasset och i Seiser Alm. Jag ser redan starkt framemot att få andas dolomitluft under några dagar och få uppleva den fantastiska stämning som det är på Marcialonga. Marcan hoppas jag skall bli den extra krydda som gör det lite enklare att ta ut det där extra i träning och förberedelser.


Påsken präglas i vanlig ordning av orientering. Fredag och lördag blir det tävling och på måndag arrangerar Löftan tillsammans med Fjärås Snötrampen. Mitt bidrag till arrangemanget blir utsättning och inplockning av kontroller och Si-enheter samt att vara speakerstöd.


Glad Påsk!

Av Tobias - 2 april 2011 20:23

Förra helgen var det orienteringstävlingspremiär för min del. Turen gick till Roskilde där delar av Löftans elitstall bemästrade Spring Cup terrängen. På lördagen var det individuell tävling och på söndagen stafett över fyra sträckor. Efter Birken bröt en förkylning ut i min kropp. Kanske var det en förklaring till känslan på båden Vasan och Birken. På Spring Cup vågade jag därför inte riktigt ta ut mig, även om jag kände mig piggare under helgen än tidigare i veckan. Kroppen var vansinnigt tung och pga slem i halsen var andningen en trång sektor. Ingen bra start på orienteringssäsongen med andra ord. Jag gillade iaf terrängen och vädret. Fint boende på Scandic och god pilsner klarade vi också av.  Nu är det en knapp månad kvar till Tiomila och det är dags att börja få lite fart i kroppen.


I dag var det en annan premiär. Allsvensk fotboll på Örjan. Bollklubben tog emot Kalmar FF och bjöd på en ganska intetsägande 0-0-match. Föregående säsong gjorde bollklubben en medioker insats och höll sig långt ner i tabellen under hela säsongen. Dessutom visade klubben ett negativt ekonomsikt resultat om 17 milj kr under 2010 och fattiga publiksiffror. Ett ganska tråkigt läge. Sedan dess har det hänt en hel del i klubben. Dagens besök på Örjan andades en hel del optimism och framtidstro. Kul.


Vad som hänt är bland annat ny styrelse, ny tränare, nytt spelsystem och massor av spanjorer. Det känns spännande och lite annorlunda för att vara bollklubben. Efter att tittat lite på styrelseledamöternas meriter så känns det som de fått till en bra mix. Styrelseproffs med erfarenhet från storbolagsstyrelser via konsulter inom näringslivet till personer med stort fotbollskunnande och bollklubbshjärta. 


Tränaren då? Vi har nu i likhet med Barca en Pep som tränare. Inte en Pep Guardiola men väl en Pep Clotet Ruiz. Pep var tidigare andretränare i Malmö FF och fick stor del i SM-guldet 2010. Clotet Ruiz är precis som Guardiola från Barcelona och har ett förflutet som tränare i Espanyols b-lag och har varit lärare på en fotbollstränarskola i Barcelona. Han har även en masterexamen i fotbollsvetenskap. Kan väl inte bli annat än bra!?


Klubben har värvat två spanjorer inför årets säsong. Målvakten Perez och mittfältaren Diaz. Dessutom har man lånat in tre killar från Real Madrids farmalag. Raul, Javi och Zamora. I dag var det framförallt Raul som imponerade på mig med kvicka fötter och god teknik. Blir kul att följa honom under säsongen. Något som känns lite oroande är att de tre inlånade killarna är på lån fram till sommaren. De kan med andra ord försvinna efter halva säsongen. Det känns lite osäkert att bygga ett lag kring. Bara att hoppas på att det finns bra avtal som kan få dem att stanna kvar över åtminstone hela denna säsong. I vilket fall skall det bli spännande att följa bollklubben och se hur Peps bygge utvecklas. Det kommer säkert ta en tid innan allt nytt sätter sig, men på sikt hoppas vi på gott resultat.


Ha de!

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards