obh

Alla inlägg under mars 2009

Av Tobias - 21 mars 2009 22:26

Efter Vasan har dte varit en rejält trög kropp jag släpat på. Inte är den något sugen på att träna heller och jobbet tar för tillfället mycket tid och energi. Så 4 träningspass på tre veckor är väl inget att skryta över direkt, och löp formen känns för jäkla kass.


Planerna för årets OL-happening har nu börjat formas. Istället för den svenska O-ringen så är jag anmäld till OO-cup i Slovenien. Det ser jag starkt framemot. De marknadsför tävlingen som "årets svåraste femdagarsorientering". Terrängen verkar vara riktigt intressant. Därefter är tanken att K skall flyga ner och vi skall fortsätta en tripp med besök i Belgrad, Sarajevo och den kroatiska kusten.


Det är ju världscup avslutning i helgen. Riktigt starka prestationer av Anna Olsson och framförallt Hellner idag. Northug förlorade kanske chansen till totalsegern, men vilken lirare han är. Gårdagens citat bör gå till historien som ett av de mer klassiska "Jag är 99,1% säker på at vinna, de andra 0,9% är om jag dör". Jag har tidigare haft lite svårt för att glädjas över Northug, men kombinationen av att han just är en skön norrmann och att han oftast gör precis allting rätt för att vinna gör honom till en stor idrottsman. Den fart han kan få upp ifrån nästintill stillastående till max på ytterst kort tid är grymt att se. Taktik går före teknik. Det finns säkert många skidperfektionister som gråter en smula över hur det ser ut, men fort går det och det är ju det som räknas.


Ahrlin plockade hem Birken idag också, det är han väl värd att hedras för. Seger i såväl Marcialonga som Birken är strongt gjort. Nu är bara det aldra största kvar för den gode Jerry att plocka hem.


Det blir en vecka till med mycket jobb, sedan hoppas jag att lusten och tiden för träning skall infinna sig.

Av Tobias - 3 mars 2009 21:06

Jag har gjort det förut och jag gör det igen. Startar en blogg. Det har ju inte gått så rackans bra tidigare, men kanske kan det bli något denna gången.


Tanken är att bloggen i första hand skall handla om mina försök att bli en bättre Vasaloppsåkare. Det slinker säkert igenom även andra händelser och funderingar, men fokus kommer att vara på mig som längdskidåkare.


Vasaloppet ja, det gick ju av stapeln i söndags. Jag är nöjd med min insats även om det mål jag satte upp i våras missades med 29 placeringar. Förberedelserna har varit långt i från bra med sjukdomar, omotivation och mycket jobb som små hinder på vägen. Därför ställde jag mig på startlinjen med förhoppningar om ett resultat i paritet med 2008 (plats 658), nu blev det 129 platser bättre än så. Jag hade ganska jobbiga 5h i spåret där jag aldrig kände mig riktig pigg, ryggen började värka redan i första backen och ganska snart började triceps göra sig påminda. Dock lyckades jag hålla ihop det bra och undvek några större svackor under loppet, förutom de sista 1,5km som var oerhört jobbiga.


Nu är jag taggad för att satsa hårdare på att utveckla mig till en bättre Vasaloppsåkare 2010. Jag hoppas kunna ta några ytterligare steg och vara lite mer seriös i min satsning. Snart skall jag sätta mig ner och fundera på målen inför framtiden, drömmen om topp 300 lever ännu.


Jag får passa på att grattulera Daniel Thynell till en grym uppvisning i söndags. Jag kan inte heller undgå att bli grymt imponerad över Oskar Svärds prestation, efter vad det verkar heltrassliga förberedelser.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards