obh

Alla inlägg under augusti 2010

Av Tobias - 22 augusti 2010 21:23

Gårdagens Midnattlopp hasades runt på 41.37min, ungefär samma tid som förra året. Då var jag mycket besviken, men det var jag inte riktigt i går.  Det fanns inte mycket mer att hämta och då får det väl va så. Jag gjorde ett ganska kontrollerat lopp där jag inte ville gå på mjölksyra allt för tidigt. Det har tidigare varit ett problem för mig under löplopp då jag stumnat allt för tidigt. Nu blev det kanske så att jag var väl passiv och pannbenet allt för tunt. Kontentan är i vilket fall att jag behöver bli snabbare och mer löpstark. Snabbhet och löpstyrka har aldrig varit mina starka sidor men det har varit bra mycket bättre än såhär. Så där har vi alltså något att jobba med i framtiden.


Under O-ringen konstaterades återigen att jag tappar allt förmycket på långsträckor. Jag är helt enkelt inte tillräckligt offensiv och konsekvent i min orientering. Något att jobba med i framtiden helt enkelt.


En annan egenskap som har varit allt för dålig under året är uppförslöpning. Benen har varit svaga och jag får inte den kraft jag vill i uppförslöpning. Ytterligare något att jobba med.


Dagens träning bestod i rullskiddistans. Ett fint pass över knappa 2h. Det märks dock att jag inte lagt någon kraft på överkroppsstyrka under sommaren då jag inte har kraft och flyt i stakningen mer än under kortare perioder. Skall jag uppnå mina mål som skidåkare krävs det en väsentlig förbättring. Förutom överkroppstyrka har jag även tänkt att försöka utveckla min kunskap för att lära mig staka mer effektivt och ekonomiskt.


Nu är det inte bara de punkter jag resonerat kring ovan som jag vill förbättra för att prestera bättre. Det mesta kan och bör förbättras, men här har jag några specifika punkter att knyta min träningsplan kring.


Ha de!

Av Tobias - 19 augusti 2010 21:16

Då är jag tillbaks på jobbet och semestern är slut för denna gången. Så det är dags för en uppsummering från O-ringen till dags dato.


O-ringen började bra för min del, förutom de första fyra kontrollerna under etapp 1 så är jag relativt nöjd med fysiken de två första etapperna. OL-tekniskt var det väl bitvis sådär men ändå två godkända insatser. Därefter kom den tredje etappen som blev såväl fysiskt som psykiskt väldigt jobbig. Den tuffa terrängen ställde sig varken ben eller huvud positivt till. På fjärde etappen kändes det bitvis ok fysiskt men lite väl mycket tekniska misstag gjorde att resultatet blev något för dåligt. Sista etappen blev en ren katastrof. Jag var inte alls taggad utan sprang mest ofokuserat och lallade runt. Som helhet tycker jag det var ett bra o-ringen rent tävlingsmässigt. Fem etapper med olika terrängtyper och banor som var lagda efter respektive distans särart. Löftans H21L-gäng bodde också kungligt i ett hyrt hus. Förutom att inte mina prestationer som helhet inte får godkänt så var det en fin vecka och ändå bra träning.


Efter O-ringen blev det en lugn vecka i Göteborg med omnejd som avslutades i Hunnebostrand med bröllop och temat skog möter hav. Därefter bar det av till Vålådalen med Karin. Tyvärr hade jag lyckats dra på mig en förkylning så av planerad träning blev det intet. Några fina vandringsturer fick vi dock till och möte med såväl ren som hjortron. Vi fortsatte vår resa till Trondheim och VM i orientering. Mycket fin produktion för publiken tycker jag där K-E Kristianssen verkligen lyckades att piska upp stämningen och löparna kunde följas via gps-tracking. Dessutom fick vi se imponerande prestationer av bl.a Lundanes, Waaler Kaas, Niggli, Kaupi, Ryska herrar och Finska damer. Lite inspiration därifrån hoppas jag kunna plocka med mig till framtiden.


Man kan ju inte annat än tycka synd om Thierry Gueorgiou efter hans fullständiga blackout i ledning på stafetten. Tredje gången gillt blev det inte. Han är väl värd ett fjärde gången gillt på hemmaplan nästa år.


Själv sprang jag två av tävlingarna i WOC-Tour. En medel och en lång i härliga Bymarka. Riktigt fin terräng med stor del gles granskog och löpvänliga myrar. Jag joggade mest runt pga förkylningen men kunde då passa på att njuta.


Till helgen blir det Midnattsloppet. I dagsläget känns det inte alls spec bra. Lår och vader känns helt mörbultade efter veckans två löppass. Det får bli att kriga och se till att få ett bra träningspass.


Ha de!

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards