obh

Direktlänk till inlägg 4 februari 2018

Svåranalyserat Borås Skimaraton och ljuspunkter

Av Tobias - 4 februari 2018 20:54

Idag Borås Skimaraton 10 varv och totalt ca 38,5 km. Känslan var bättre än i Ulricehamn för två veckorsedan. Inte så flåsigt, en mer offensiv åkning och betydligt bättre träff och styrka i stakningen. Det är dock inte helt lätt att jämföra då det var en tuffare bana i Ulricehamn och även något mer trögfört där. Vi bjöds på en fin fin vinterdag i Borås med köldgrader och natursnö kring spåren. Själva spårbädden bjöd på en blandning av natur- och konstsnö. Ganska lättfört. Skidorna var ok med ett glid jag uppfattade som klart över medel bland dem jag tampades kring. Fästet har jag svårare med. Jag har införskaffat ett par nya skidor inför säsongen och beställningen var en tuff skida. Kanske blev det något för tufft för mig. Eller så har jag inte riktigt hamnat rätt i tjocklek och längd på fästvalla ännu. För jag har såväl i Ulricehamn som i Borås haft svårt att få tillräckligt bra fäste. Trots en bättre känsla så blev resultatet inte mycket bättre än i Ulricehamn. 35 minuter efter segraren är förmycket. Uppskattningsvis är resultatet ca 8 min sämre än på föregående års Borås Skimaraton. Fortsatt en del att jobba med alltså.

 

Veckan i övrigt har bjudit på några ljusglimtar. Planen var en något lugnare vecka för att ge tid till kompensation och överskott. Och den planen har följts väl. Måndag och tisdag vila.

Onsdag skidor Dåmen knappa 45 min stakfest varav ca 10 min med högre intensitet i form av 10 st kortare uppförsryck och en del fartleksbetoning. Fortsatt ohyggligt trög och sockrig snö. Mer balans- och styrketräning än skidåkningsträning.

Torsdag stakmaskin 5k. Helt klart ett fall framåt jämfört tidigare stakmaskinsessioner i höst/vinter och säsongsrekord. Inte alls lika påfrestande andningsmässigt. Dock känns det fortsatt som jag ligger en del efter styrkemässigt. Fredag vila.

Lördag löpning småstig och obanat 35 min inkl 3*3min intervall med 1 min vila. Helt ok känsla och bra pulsnivåer på intervallerna. Kanske har vi något på gång. Kapacitetsmässigt.

Söndag Borås Skimaraton. 2h 21 min.

Veckototal knappa 4,5 h.

 

Två veckor till Jizerska Padesatska. Tills dess vill jag försöka få till något som kan liknas vid en formhöjning. Så jag har lagt en grov plan över de närmste två veckorna. I stora drag så skall kommande vecka vara tuff och nedbrytande med förhoppningsvis tre skidpass medan sista veckan inför Jizerska blir lugnare med tid till kompensation och överskottslagring. Jag ser mycket framemot loppet i Tjeckien som jag flera gånger följt från tv-soffan. Bra skidåkning i vackra omgivningar. God pilsner lär dem väl kunna brygga också. Tjeckerna.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tobias - 9 april 2018 20:39

Det är en tid av kontraster. Vintern drar sig tillbaka och våren tar vid. Skidsäsongen tog inte slut för tre veckorsedan utan återupptogs i påskhelgen. Och med den äran. Påskafton firades in i ett smått magiskt Hestrastugan. En tremil med start i min...

Av Tobias - 25 mars 2018 20:55

Förra söndagens var jag ute och skejtade på Partille Golfklubbs skare. Det är inte var år som skaren är så fin och väl lämpad för skidåkning i göteborgstrakten. Denna helg har jag färdigställt skidorna för sommarförvaring. Med det är troligtvis skids...

Av Tobias - 17 mars 2018 22:04

Två veckor sedan Vasaloppet 2018. Borde rimligtvis vara 50 kvar till Vasaloppet 2019. Minimalt med fysisk aktivitet de båda veckorna. Borta är det kantiga, tillbaka är det runda. Tre sessioner med försök till pulshöjning har jag i vart fall mäktat me...

Av Tobias - 5 mars 2018 22:00

Det blev ingen måluppfyllnad. Långtifrån. Knappa 1300 är fördåligt. Fina förhållanden med lagom minustemperatur, molnigt och lätt snöfall. Ett riktigt vinterlanskap med mängder av snö. Som gjort för skidfest. Startgärdet gick fint. Ingen hets, lugnt ...

Av Tobias - 1 mars 2018 22:15

Nu är det mesta som skall göras inför examen gjort. Det hårda arbetet, om det nu kan kallas hårt arbete, är genomfört. Jag la en plan för de sista två veckorna mot examen. En plan som har följts nästan till punkt och pricka. En snabbrepris av de sena...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards