obh

Direktlänk till inlägg 16 januari 2018

Hafjell

Av Tobias - 16 januari 2018 22:22

En vecka i Hafjell och Öyerfjällen gör susen för en längdsskidåkarsjäl. Fint vinterlandskap och oändliga möjligheter till längdskidåkning. Mycket skidåkning blev det den vecka vi var där och bara långturer i klassisk stil. Lugnt tempo och stort teknikfokus. Det snöade en del under veckan vilket gjorde det konstant trögfört. Fina förutsättningar för mycket diagonalande, kapacitethöjning och gratis styrke- och balansträning. Perfekt grundträning.

 

1/1 anlände vi Hafjell på kvällen och det blev en kortare skidtur med pannlampa, på dryga timmen.

2/1 dryga 2h, 3/1 knappa 3h, 4/1 dryga 3h, 5/1 knappa 4h och 6/1 knappa 2,5h före hemresa. Sista dagen bjöd på solsken och ett riktigt fint pass i vacker natur. Stundom glömde kroppen nästan bort seg, trött och värkande muskulatur. Totalt dryga 15,5h på sex dagar kommer troligtvis, i vanlig ordning, bli den mest träningsrika veckan. Skönt att ha gjort den redan årets första.

 

Förra veckan blev desto mer sparsam i träningsmängd. Ett kortare joggingpass för att få igång lite cirkulation i kroppen på onsdagen om ca 30 min. På fredagen var jag anmäld till Sandsjöbacka Trail 2XU Reflect run. 25 km pannlampslöpning. Det kändes som en lysande idé efter avslutad nyårssupé då jag i lätt rus och med sommarens nattalpmaraton fint i minnet la in en anmälan. Men livet kom återigen ifatt. Med en hektisk arbetsvecka och andra händelser med hög anspänning bakom mig var den mentala kraften låg på fredagskvällen. Så det blev en DNS. Tur var nog det då jag i lördags var ute på löptur i den obanade terrängen dryga 2,5 h för att sätta ut kontroller inför den träningsdag jag anordnade i söndags. Den turen hade blivit betydligt tyngre med 25 km nattlöpning i benen. Föregående vecka summerades då till dryga 3h.

 

För ökad kapacitet skulle jag behöva några pass med högre intensitet. Klättra något steg upp på trappan. Så planen är att i veckam få till lite intervaller eller annan tempoträning och på söndag blir det säsongspremiär i tävlingsspåren, Ulricehamnsloppet 42 km. Om inte annat så är tävling bra träning.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tobias - 9 april 2018 20:39

Det är en tid av kontraster. Vintern drar sig tillbaka och våren tar vid. Skidsäsongen tog inte slut för tre veckorsedan utan återupptogs i påskhelgen. Och med den äran. Påskafton firades in i ett smått magiskt Hestrastugan. En tremil med start i min...

Av Tobias - 25 mars 2018 20:55

Förra söndagens var jag ute och skejtade på Partille Golfklubbs skare. Det är inte var år som skaren är så fin och väl lämpad för skidåkning i göteborgstrakten. Denna helg har jag färdigställt skidorna för sommarförvaring. Med det är troligtvis skids...

Av Tobias - 17 mars 2018 22:04

Två veckor sedan Vasaloppet 2018. Borde rimligtvis vara 50 kvar till Vasaloppet 2019. Minimalt med fysisk aktivitet de båda veckorna. Borta är det kantiga, tillbaka är det runda. Tre sessioner med försök till pulshöjning har jag i vart fall mäktat me...

Av Tobias - 5 mars 2018 22:00

Det blev ingen måluppfyllnad. Långtifrån. Knappa 1300 är fördåligt. Fina förhållanden med lagom minustemperatur, molnigt och lätt snöfall. Ett riktigt vinterlanskap med mängder av snö. Som gjort för skidfest. Startgärdet gick fint. Ingen hets, lugnt ...

Av Tobias - 1 mars 2018 22:15

Nu är det mesta som skall göras inför examen gjort. Det hårda arbetet, om det nu kan kallas hårt arbete, är genomfört. Jag la en plan för de sista två veckorna mot examen. En plan som har följts nästan till punkt och pricka. En snabbrepris av de sena...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards