obh

Alla inlägg under februari 2013

Av Tobias - 21 februari 2013 20:40

Sedan sist har jag hunnit med ett Ulricehamnslopp och en vecka med mycket stakträning. Ulricehamnsloppet blev ett steg i rätt riktning precis som jag hoppades på. Kroppen kändes piggare än tidigare under säsongen. Jag hade också bra lagg under fötterna. Dock fortsatt långt till någon topprestation och dem resultat jag gjorde på samma lopp för två och tre årsedan.


Förra veckan la jag extra vikt på stakning genom stakintervall på såväl skidor som stakmaskin. Veckan avlutades sedan med Åkulla Skimaraton. 42km stakfest på blanka skidor. Även Åkulla kändes det som ett steg i rätt riktning. Tempot finns inte riktigt där men jag hittade ett passande tempo och höll i bra. Tätklungan fick jag släppa efter drygt 4km och resterande del fick jag sedan hålla tempot själv. Det blev en bra genomkörare och nyttig upplevelse för kroppen att monotont staka under dryga två timmar.


Under helgen skall kroppen få sig en ordentlig genomkörning och förhoppningsvis är den långt nere i källaren på söndag kväll. Det blir ett intervallpass i morgon, ett distans och ett intervallpass på lördag och slutligen ett ordentligt långpass på söndag. Det är ett upplägg som jag brukar köra sista helgen före Vasan och förhoppningsvis skall det ge gott resultat. Veckan som kommer blir sedan lugn med några kortare pass med inslag av intervall/tempo. Kroppen skall få chans att klättra upp ur källaren och bygga upp ett lager av överskott. Tillförsikten inför Vasan har ökat de sista veckorna.

Av Tobias - 9 februari 2013 22:07

Förra helgen var jag och Karin i Oslo och fick chansen att njuta av skidåkning i fantastiska skidparadiset Nordmarka. Mängder av spår att välja bland, gott om snö, bra spårkvalite och fint väder. Svårslaget. Jag passade på att få till två långpass och var ute i ca 3h och 45min såväl lördag som söndag. Tempot var lågt och kuperingen bitvis tung. Jag hade inget fokus alls på mil utan passade på att ge mig ut på några äventyr. Jag gick, saxade mig bland annat två kilometer uppför Kikuttoppen på dryga 20min, nedfärden gick desto snabbare och tog max 5min. Jag testade också att köra några smala, mellan trädstammarna slingrande skogsspår där man hela tiden fasade över att någon skulle komma från motsatt håll. Det fanns inte direkt obegränsat utrymme för möte. Ja Nordmarka bjöd på en helt annan skidåkning än den jag oftast bedriver på 2km långa konstsnöspår, gärna i plusgrader. Som ni förstår rekommenderar jag ett besök i Oslo för skidåkning. På 20min med t-banan från centrum är det bara att knäppa på skidorna och ge sig ut och att njuta.


Nu sitter jag dock på mitt rum i Nya kurhotellet i Ulricehamn. Jag kikar ut genom fönstret och ser pistmaskinerna förbereda spåren inför morgondagens Ulricehamnslopp. 10,5km skall spåret bli och det är fyra varv som väntar i morgon. Det har snöat under dagen och ser ut att hålla sig kallt under natten och morgonen. Förhoppningsvis blir det fina förhållanden för långlopp. Själv hoppas jag på en uppryckning mot Stråkenloppet. Det vore skönt att få några positiva signaler inför de sista förberedelseveckorna. Förhoppningarna är dock inte höga. Kroppen har hitills inte känts som på topp och idag höll jag på att bli avställd av en klubbkamrat under några intervalldrag i Åkulla.Som sagt, några positiva känslor att ta med mig framöver vore fint. Kommande vecka har jag annars tänkt fokusera på stakning och avslutar veckan med stakfesten Åkulla Skimaraton.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards