obh

Alla inlägg under januari 2011

Av Tobias - 23 januari 2011 19:00

I dag har jag kört Stråkenloppet i Mullsjö. Likt förra året en fin 21km runda som kördes i två varv. Väderprognosen har varit lite osäkert i veckan beroende på om det skulle falla någon snö eller ej. Detta skapade en del huvudbry i Spetsebos vallabod i går. Efter förra helgens blidväder har det varit stabilt kallt i veckan. Det betyder en hård grovsnö och klisterföre. Förutsättningarna skulle dock ändras vid snöfall till rent burkvallaföre. Vi fick rapporter i går kväll om att det snöat mindre än en cm och prognosen sa då att det kunde snöa litet under morgonen idag. Därför valde jag att valla upp ett par skidor med en klistergrund toppat med burkvalla och ett par med bara burkvalla. Någon mer snö föll aldrig under natten/morgonen så det var lite osäkert vilket som skulle fungera bäst. Efter att före start ha testat båda paren skidor så valde jag burkvallaparet. Dels hade jag bra fäste när jag testade och dels gled de betydligt lättare än klisterskidorna.


Samtliga gånger jag åkt Stråkenloppet så har det varit "vallaföre" och jag har inte lyckats få till det perfekt tidigare. Nu verkar det som att jag inte riktigt kan få till tekniken i diagonalen på denna bana heller. Precis som förra året så fick jag inte alls till det i uppförsbackarna. Fästet var inte bra på de ställen där den grova snön kom fram, men jag tror tekniken är en lika stor bov. När inte skidorna fäster hundra så har jag en förmåga att stressa upp mig vilket bara gör att tekniken blir ännu sämmre. Det får bli till att gnugga lite extra diagonal så jag klarar av Birken.


Stakningen kändes dock i stora delar mycket bra. På det andra varvet lyckades jag också lugna ner mig något uppförs samtidigt som jag tryckte på riktigt hårt i stakningen. Jag kände mig hyfsatt pigg på slutet. Så det fanns allt en del positivt också att plocka med sig. 2h och 23min blev min sluttid och jag tror jag var ca 20-25min efter segraren Dan Moberg.


Träningen har flutit på bra i veckan. I onsdags kände jag mig dock riktigt sliten och tog mig en extra vilodag. Till nästa vecka hoppas jag på att följa plan och fortsatt få till bra skidpass. Till helgen har jag inte riktigt bestämt om det blir tävling på lördag eller om jag helt riktar in mig på att få till bra mängdträning. Jag har nu tävlat två helger i rad nu och efter nästa helg har jag tre helger med tävling. Så det talar för att jag tar en träningshelg istället. Då jag inte riktigt har tid att köra distanspass på veckorna så vore det kanske behövligt att ägna mig åt det nu i helgen.


Ha de!

Av Tobias - 16 januari 2011 17:29

I veckan har jag kört säsongens två första tävlingar. Två tävlingar med helt olika förutsättningar. I onsdags körde jag första deltävlingen i Hallands El-ljuscup i Åkulla. Det var drygt 8km riktig rallaris på flack bana. 8km spurtstakning med andra ord. I dag har jag kört Landvetter Långlopp. 41,5km, 4 plusgrader o duggregn på en kupperad bana. Luft- o snöfuktigheten var riktigt hög.


Jag är nöjd med genomförandet av båda loppen. I onsdags spurta jag mig till andra platsen men var ganska långt efter segraren. I dag fokucerade jag på att åka stort och lugnt i uppförsbackarna. Orken höll helt ok, men jag var riktigt trött i backarna på den sista av de åtta femkilometersundor vi körde. Det var ingen direkt dragvillighet i min "klunga". Jag drog i princip själv de sista sex varven och tills slut var vi bara två st. Hedersvärt nog så slapp jag i varje fall bli omåkt på slutet. Jag tror mig ha slutat någonstans kring 30e plats, 25min efter segraren. Det får jag vara nöjd med.


Till veckan fortsätter jag följa min relativt hårda träningsplan. Nästa tävling blir Stråkenloppet i Mullsjö nästa söndag. Fokus är helt inriktat mot Vasan o resultaten i övriga tävlingar är inte direkt viktiga. Då är känslan och genomförandet viktigare. I dagsläget saknas tempo i kroppen o jag känner att stakningen måste upp några nivåer till.


Ha de!

Av Tobias - 1 januari 2011 17:21

Nu börjar lägerlivet i Orsa Grönklitt lida mot sitt slut. Träningen har följt plan och det känns som att kroppen svarat relativt bra. I och med att träningsdosen denna vecka har varit ca dubbelt så hög som den näst högsta veckan under året så är det ju rimligt att kroppen snabbt blir sliten. Nu på slutet har det tagit en stund varje pass innan  muskulaturen mjuknar upp och vaknar till liv. Jag tycker ändå jag lyckats genomföra passen med den kvalité jag önskat. Sammanlagt har jag under de sex dagar jag nu varit här uppe skrapat ihop ca 32mil skidåkning fördelat på ca 21,5 timmar. Prioritering har legat på kvantitet och teknik men jag har åtminstone försökt mig på några fartökningar emellanåt. De sista tre dagarna har jag haft sällskap av Hoka G på förmiddagarnas distanspass vilket säkert ökat tempot på dem passen jämfört om jag kört dem själv.


Veckan har bjudit på fina skidförhållanden och bra väderlek. Här har varit ca 12-13 minus som kallast medans jag ryktesvägen hört att det under nätterna hemma i halland dykt ner mot 25 minus. Det är heller inte var gång man stöter på en isbjörn i spåren. Det har jag lyckats med två gånger under dagen. Låt vara att det var två bastanta staket mellan mig och björnen men ändock annorlunda och fina naturupplevelser.


Så har det blivit 2011 också. Vad det nu gör för skillnad från 2010. Familjen firade i vilket fall med en utsökt hemmalagad nyårssupé där jag, lite stolt, stod för tillagandet av den gratinerade hummern till förätt.


Hoppas på ett fint 2011 till oss alla!

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards