obh

Alla inlägg under juli 2015

Av Tobias - 16 juli 2015 11:54

Tack vare den nyuppförda Skidomen i Göteborg blev det i år rekordtidig snöpremiär. I går snurrade jag stakandes runt några varv på den dryga kilometern långa slingan. Första fem, tio minuterna kände jag mig som en kalv på grönbete, sedan började det bli långtråkigt och enahanda. Skidåkning blev det. Stakfest blev det, om än en ganska trist fest. Jag får försöka hitta någon formel för att få tiden att gå om det skall bli något flitigt utnyttjande av Domen framöver.



Om vi fortsätter med förbättringspotential så är slingan som det är nu flack. Det finns två mindre uppförslut. Dem skulle gärna få vara några fler eller längre. Det finns även en brant backe som dock inte verkar vara helt genomtänkt. I går var det snömos första halvan och is andra halvan av backen. Inte speciellt åkbart. Känslan är också att den är allt för brant för att med vettig teknik kunna diagonala uppför ens om det finns spår. Det är tveksamt om det går att plana ut backen så som den ligger placerad. Men om det går är det helt klart önskvärt om man vill att en genomsnittlig skidåkare skall ha någon nytta av backen mer än till att träna på att saxa.



Prissättningen är också en del som jag tycker man bör fundera ytterligare en gång över. Dryga 5 000 kr för ett årskort är mycket pengar för skidåkaren som inte är van att betala några stora summor för att träna. Då ingår även någon form av medlemsavgift i vart fall jag inte efterfrågar. Även dags- och månadskort är dyrt. Jag förstår att det kostar att bedriva inomhuskidåkningsverksamhet men jag tror att ett lägre pris ger ökat utnyttjande och då också mer pengar i kassan. Ett annat alternativ är att även gymdelen i Domen bör ingå i årskortet. Jag tror få har pannben nog att köra några längre pass skidåkning i Domen men med ett kombinerat kort skulle man kunna få till riktigt bra pass med både styrketräning och skidåkning. Som det är nu skulle man för årskort på gym och skidåkning tvingas betala cirka 9 000 kronor. Att den skattesubventionerade friskvården påverkar prissättningen inom gymbranschen är jag övertygad om. Det känns som samma tänk ligger bakom prissättningen även i Domen.



Nog om kritik. Skidomen är en fantastisk möjlighet för alla oss ambitiösa västsvenska skidåkare. Nu har vi möjlighet att stå på snö året runt. Den stora vinsten kommer förhoppningsvis bli de starkt förbättrade möjligheterna att bedriva träningsverksamhet för ungdomar. Västsverige har historiskt plockat fram förvånansvärt många duktiga skidåkare trots avsaknaden av snörika vintrar. Med Domen och bland andra Tranemos och Borås högkvalitativa konstsnöanläggningar blir möjligheterna att få fram såväl toppelit som bredd betydligt bättre.



Träningsnivån för min del har varit på en ytterst låg nivå de sista månaderna. Juni och Juli har arbetstiden legat betydligt högre än 40 h per vecka. Men nu är jag klar med denna arbetssäsongen och har tagit semester. Tid att ta tag i den fysiska formen.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards