obh

Alla inlägg under juni 2013

Av Tobias - 22 juni 2013 22:00

Våren och sommaren fram tills semestern börjar i mitten av juli är en pressad tid på jobbet. Det innebär att jag ofta kommer hem sent på kvällarna och har haft svårt att finna energi och motivation till träning på vardagarna. Den senaste tiden har jag istället försökt få till träning på väg hem från jobbet någon eller några gånger per vecka. Antingen hoppar jag av bussen halvvägs och sprungit den sista dryga milen hem eller så har jag tagit rullskidorna hela vägen hem. På så vis blir träningen en del av transporten från jobbet och jag sparar tid jämfört med om jag skulle träna efter det att jag kommit hem. Det har också visat sig att jag genomför de träningspass jag planerat varvid jag fått till lite kontinuitet den senste tiden. Jag har som plan att genomföra två träningspass på vardagarna samt två på helgen. Ingen vansinning mängd men helt klart bättre än att bara träna på helgerna, vilket det gärna blivit under vår- och sommartid de senste åren.


I dag fortsatte jag mitt transporttränande och tog rullskidorna hem från midsommarfirandet i Hällsvik. Jag har efter Vasan inte haft något direkt uppehåll i skid-/rullskidåkandet. Det gick att åka skidor på konstsnö i Landvetter eller Åkulla fram till påsk och därefter har jag åkt ett rullskidpass de flesta veckorna. Huvudparten av träningen i vår har varit med låg intensitet. Det börjar bli dags att klämma in några pass med högre intensitet framöver för att få upp formen. Det känns som jag nu har en god bas med mängd att bygga vidare på.


Ha det!

Av Tobias - 16 juni 2013 19:30

I dag har jag sprungit långpass på Bohusleden. Jag tog pendeltåget till Jonsered och sprang sedan Bohusleden till Lindome. I Lindome ligger för övrigt mitt hem sedan tre månader. Terrängen var mycket fin det mesta av rutten som passerade Kåsjön, Skatås och Gunnebo på vägen till Lindome. Jag har de senaste åren sprungit några längre pass på olika leder. För två år sedan sprang jag Vättlefjällsleden, förra året sprang jag Vildmarksleden Hindås-Skatås samt Vasaloppsleden Berga By - Mora på två dagar med depå och nattstopp i Evertsberg. Att springa på leder är inte bara fin träning inför långlopp utan även fina naturupplevelser. Helt klart rekommenderar jag detta sätt att "semestra" genom löpning eller vandring. Man måste inte till fjällen för att vandra i fin natur, det finns många fina leder i södra Sverige.


Annars känns det som att formen är något på uppåtgående den sista tiden. Jag har tränat om inte mycket så i vart fall regelbundet 3-4 ggr per vecka i några veckor nu. Jag var anmäld till ett ultramarathon över 50miles mellan Skatås och Borås för några helger sedan. Formen kändes dock allt för dålig med två veckor kvar att jag kastade in handduken. Jag har en dröm om att testa de längre distanserna även inom löpningen. Till nästa år har jag planerat in ett annat ultramarathon och tankarna går även mot att genomföra ett asfaltsmaraton under 2014. När det nu inte blev något Skatås-Borås i år så har jag närmast siktet inställt på Axa Fjällmaraton. Det blir tredje gången som jag springer fjällmaran i trakterna kring Vålådalen. Nytt personbästa är målet. Dessförinnan skall jag även springa O-ringen i Boden. Fem dagars orientering i fin Norrlandsterräng hoppas jag väntar där.


Ha de!

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards