obh

Alla inlägg under december 2015

Av Tobias - 31 december 2015 18:35

Snart nytt år och nya möjligheter. 2015 lär gå till historien som ett år med obetydligt antal dagar med god form. Till Vasan var formen ok. Förmodligen hade den ändå varit bättre om inte min mage trasslat och lämnat ifrån sig allt innehåll en dryg vecka före loppet. Annars är det inte många dagar då kroppen känts så där lite extra stark rent fysiskt. Näst bäst tror jag ändå den var till Helsingborg Maraton. Jag var i vart fall god för 42 på milen utan hare en vecka före loppet. Inte så mycket att stoltsera med. Men jag tror det var bland det bättre jag var kapabel att åstadkomma 2015.


Lägret i Sjusjöen rullar på. Fyra av sex dagar avklarade. Jag kör ett distanspass på ca 3-4 mil per dag vilket är något mindre än jag normalt brukar på de här veckolägren kring nyår. Men då är också utgångspunkten sämre i år. För att inte bli allt för sliten och behöva vila några veckor efteråt så hoppas jag detta åtminstone skall reta kroppen lite. Förhoppningsvis vänjer sig också muskler och ryggmärg vid att åka skidor. Diagonaltekniken verkar kroppen min helt glömt bort hur man bemästrar sedan i vintras. Den har varit katastrofdålig de första tre dagarna. I dag verkar det dock ha vänt något och det finns hopp om att kunna ta sig upp för någon slakmota i fin diagonalstil under vintern. Stakningen har fungerat bättre och jag känner mig där hyfsat stark där. Det lutar alltså åt att jag kör Marcialonga på blanka skidor. Att prestera på Marcialonga fram till sista backen på blanka skidor är ett av målen för årets säsong. Även 2015 körde jag Marcan utan fästvalla, men då var loppet 13 km kortare än ordinarie sträckning. Förhoppningsvis blir det full längd 2016.


God start på det nya året!

Av Tobias - 31 december 2015 18:34

På grund av taskig internettillgång i Norge publiceras detta inlägg ett par dagar sent. Bättre sent än aldrig?


Den är trots allt i gång nu. Skidsäsongen 2015/2016. Men urled är vädret. Hemma på västkusten har standardtemperaturen under vintermånaden december legat kring +7 och standardnederbörden har varit regn. Så jag har tagit mina skidor och dragit till Sjusjöen i Norge en vecka. Här är det vinter men inte på långt när som det varit vid de två tidigare tillfällen jag varit här över nyårshelgen. Tidigare två tillfällens +100cm i snödjup är i år ca 10-20 cm och skidspåren kring Sjusjöen är mest täckt av is. 5-6km bort och högre upp på fjället är det dock åkbart. Så skidor åker vi och det känns i kroppen. Två av sex dagar är avklarade. Låren är trötta, höftböjjarna är trötta, handlederna gör ont. Det märks att åldern påverkar mer och mer. Jag är ändå tio år yngre än Anders Aukland. Hur klarar han sig? Kanske är det min knapra träningsmängd som trots allt påverkar mest.


Träningsmängden brukar vara låg men detta år tar nog ändå priset. En stor anledning är en liten tjej som för några veckor sedan utökade familjen från två till tre. Hon ger mycket kärlek och glädje och är helt fantastisk söt. Sämre är det med tid jag avvarar till träning. Så om de senaste 6-8 åren varit några mellanår så lär väl året bli ett mellanmellanår. Snart vänder det! Marcialonga och Vasaloppet skall dock åkas även i år. Resultaten får väl bli som det blir antar jag.


Senaste inlägget skrev jag dagen före Helsingborg Maraton. Det var några dagar sedan. Jag persade på maran och det var ju bra. Jag persade också på halvmaran vilket så här i efterhand kanske inte var så smart. Andra halvan gick 17min långsammare än första. Jag skruvade upp förväntningarna en hel del där i början. Det var före låren sa stopp och i mål var jag därför ganska missnöjd med resultatet trots att målet var pers.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards