obh

Alla inlägg den 25 januari 2018

Av Tobias - 25 januari 2018 21:18

I söndags Ulricehamnsloppet. 8 varv på en 5,5km lång bana. Personligen en ytterst tung upplevelse. Fysiskt och mentalt. Fysiskt var det en icke samarbetsvillig kropp första halvan av loppet. Extremt flåsig i uppförsbackar. Segt och svagt överlag. Tekniskt en smärre bedrövelse. Den fina känslan jag tyckte fanns där i Hafjell var borta. Stappligt, orytmiskt, hafsigt. Det är skillnad på tävling och träning. Med detta var det inga direkt muntra tankar som cirkulerade i huvudet. Det blev många konstateranden om vilken kass form jag är i under loppets gång. Andra halvan blev det något bättre, särskilt varv 6 och 7, kändes det helt ok. Sista varvet var jag ordentligt trött men klarade ändå hålla i det på ett någorlunda sätt med en konstant krampande magmuskulatur.

 

Varför blev det såhär nudå? Bortförklaringarna kan göras många men jag tror framförallt att avsaknaden av mängd skidåkning och att merpart av genomförd mängd skidåkning genomförts i lugnt distanstempo. Sedan var kanske inte skidorna och preparering av skidor tipptopp. Jag hade svårt att få till fästet, vilket till viss del med säkerhet kan förklaras av teknisk oförmåga, men även på fel vallning. Inte nödvändigtvis fel valla, men kanske något kort och tunt med fästvalla. Glidet var inte heller det topp och det har jag mer svårt att förklara. Ingen bra dag helt enkelt. Och skall jag jämföra prestationen med föregående års Ulricehamnslopp så tippar jag att jag var ca 10 minuter sämre i år. Uppryckning!

 

Annars var det ett så kanonfint lopp det kan bli på kortare varvbana. Härligt vinterlandskap, en kul bana och fina spår.

 

Som träningsvecka var föregående ändå ganska bra. Måndag knappa 30 min löp obanat och knappa 20 min styrka helkropp. Tisdag vila.

Onsdag säsongspremiär i Dåmen. Tungt, tungt, tungt. Styrkestakfest inkluderat fyra försök till intervaller om ett varav på dryga kilometern.

Torsdag intervall stakmaskin 8st a 500 m. Fredag vila.

Lördag skidåkning i vintervackert Hindås knappa 40 min med lite fartinslag.

Söndag Ullricehamnslopp 2h 41 min + uppvärmning.

Veckosummering knappa 5,5 h.

 

Uppryckning ja. Kapacitetshöjning har anbefallts. Kampen mot klockan och formen har inletts. Dryga fem veckor återstår till examen och stor förbättring krävs.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards