obh

Alla inlägg den 11 januari 2017

Av Tobias - 11 januari 2017 21:33

Reservort Dåmen. Ja dagens planerade Sprint-DM för halländska skidåkare i Åkulla blev inställt på grund av hård vind. Det är väl smart när vi håller till i skogen och riskerar få nedblåsta träd i huvudet. Jag vände kosan mot Dåmen istället. Där kan man i vart fall lita på vädret. Dåmen bjöd på fantastiskt sockrig snö och bland de mest enorma stavnedslagskratrar jag någonsin upplevt. Ingen räls där inte. En utmaning för kropp och teknik och pulsen kom sig lätt upp i nivå. Sprint-DM skulle ha genomförts med en prolog med individuell start följt av final med gemensam start. Båda loppen 1400 m. Jag hade väl tänkt att lägga till någon intervall efter tävlingarna för att få lite mer tid i kvalitativ zon. Skidorna var enbart vallade för glid, dvs jag tänkte mig stakning skulle räcka. Nu blev det istället stakintervall i Dåmen. 3st a 2 varv. Tiden blev cirka 7min per intervall. Så något längre intervaller än vad det hade blivit på sprint-dm. Medelpulsen på intervallerna var relativt hög, cirka 84 % av uppskattad maxpuls. Det kanske talar för att jag har återhämtat mig relativt väl efter Hafjell? Min amatöranalys av pulskurvan från passet är dock att jag inte är i någon vidare form. Det är inte direkt svart backe nerförs på pulskurvan under viloperioderna mellan intervallerna. Snarare grön backe, vilket tyder på att jag inte kom ner i puls sådär kanonlågt som en vältränad person bör göra. Insatsen var i vart fall bra. Jag var sådär lite skakig i kroppen efter passet. Skönt. Det är inte så ofta det händer numera.  


I övrigt tog jag två dagars vila från träning efter Hafjell. Igår tänkte jag mjuka upp kroppen lite så att den inte skulle vara allt för seg på dagens planerade sprint-dm. Det blev en kort runda löpning med stavar obanat och småstig på dryga 30 min inklusive ett 10 min drag elghufs med medelpuls i paritet med dagens stakintervaller. Därefter lite styrka för överkroppen. Nu tänker jag ta en dag vila från träning innan det blir helg. Planen är då tre dagars träning på raken varav förhoppningsvis ett pass på snö.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards