obh

Direktlänk till inlägg 31 januari 2017

Januari

Av Tobias - 31 januari 2017 22:27

Januari börjar lida mot sitt slut. Efter en ganska tuff och bra sista träningshelg avslutade jag januari träningsmässigt igår med barnvagnsjogg och styrka. Ett styrkepass där jag kände mig starkare än jag gjort tidigare i år. Sista dagen i januari och första i februari blir fri från träning. Kompensation och överskott. 33 h summeras januaris träning till, varav 16 i Hafjell under årets första vecka. Mer än en timma per dag i snitt under en månad är onormalt ovanligt. Senast var januari 2015. Jag är nöjd. 14 h mer än december som var den månad av innevarande träningsår som ditills var mest fylld av träning. Det känns även som att jag följer min filosofi och plan väl så långt i desperationens jakt. Jakten på att återigen ta mig in bland de 1 000 främsta i Vasaloppet. För det är målet. Efter föregående års kalkon då jag för första gången placerade mig sämre än topp 1 000. Skamgränsen. Det var inte själva loppet som var dåligt i fjol. Jag presterade nog ganska nära min förmåga då. Men formen och förberedelserna. Vettiga förberedelser har börjat sent även i år, men från början av december känns det ändå som att jag är på rätt väg. Frågan är om det räcker.


Med knappa fem veckor till drabbning tänker jag mig att det är dags att ge sig in i en ny fas. December och januari har fokuserats på grund, styrka, balans och teknik. Uppbyggnad. Tempot har inte varit viktigt. Nu är det dags att få in lite mer fart, lite mer form. Lite mer hårdhet. Denna första vecka blir lite lugnare träningsmässigt och avslutas med Ulricehamnsloppet på söndag. Tävlingar blir viktiga inslag i träningen. Går allt som planerat så kommer jag totalt köra tre långlopp på ca 42 km under februari. Det bygger hårdhet och mer fartkänsla. Pannben. Tävlingsvana. Mellan tävlingarna gäller det att träna klokt. Låta kroppen kompensera och samla överskott. Samtidigt som träningstimmarna måste in.


En bidragande orsak till att träningen flutit på bra och jag känner att formen går åt rätt håll är att jag varit föräldraledig i december och januari. Inte riktigt på heltid men nära på. Det har kanske inte gett så mycket mer tid till att träna men jag tror att återhämtningen mellan träningspassen varit betydligt bättre. Mindre stress och annat energiläckage. Nu börjar jag jobba tre dagar i veckan. Stressnivån kommer öka. Det blir än mer viktigt att vara klok i träningsplaneringen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tobias - 9 april 2018 20:39

Det är en tid av kontraster. Vintern drar sig tillbaka och våren tar vid. Skidsäsongen tog inte slut för tre veckorsedan utan återupptogs i påskhelgen. Och med den äran. Påskafton firades in i ett smått magiskt Hestrastugan. En tremil med start i min...

Av Tobias - 25 mars 2018 20:55

Förra söndagens var jag ute och skejtade på Partille Golfklubbs skare. Det är inte var år som skaren är så fin och väl lämpad för skidåkning i göteborgstrakten. Denna helg har jag färdigställt skidorna för sommarförvaring. Med det är troligtvis skids...

Av Tobias - 17 mars 2018 22:04

Två veckor sedan Vasaloppet 2018. Borde rimligtvis vara 50 kvar till Vasaloppet 2019. Minimalt med fysisk aktivitet de båda veckorna. Borta är det kantiga, tillbaka är det runda. Tre sessioner med försök till pulshöjning har jag i vart fall mäktat me...

Av Tobias - 5 mars 2018 22:00

Det blev ingen måluppfyllnad. Långtifrån. Knappa 1300 är fördåligt. Fina förhållanden med lagom minustemperatur, molnigt och lätt snöfall. Ett riktigt vinterlanskap med mängder av snö. Som gjort för skidfest. Startgärdet gick fint. Ingen hets, lugnt ...

Av Tobias - 1 mars 2018 22:15

Nu är det mesta som skall göras inför examen gjort. Det hårda arbetet, om det nu kan kallas hårt arbete, är genomfört. Jag la en plan för de sista två veckorna mot examen. En plan som har följts nästan till punkt och pricka. En snabbrepris av de sena...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards