obh

Direktlänk till inlägg 29 januari 2017

Ny vecka till ända

Av Tobias - 29 januari 2017 23:15

Förra veckan avslutades med folkfest i Ulricehamn och personligt rekord på 5k stakmaskin. Rekordet var jag ganska förvånad över. Vid hemkomst från Ulricehamn var jag trött efter att spenderat  merparten av lördagen och söndagen utomhus. Dessutom hade jag en drygt ettåring hängandes i bärsele under åtminstone en mils promenad per dag. Inte alls sugen på träning inför. Men jag gick direkt ut i garaget efter hemkomst och drog rekord. Kanske bidrog inspiration från skidhjältarna jag bevittnat under helgen eller kanske var det för att jag hade tävlingstightsen på mig. Kroppen kopplade att det var dags för fight.


Veckans träning har utförts helt enligt plan. En ganska tuff plan tycker jag ändå i desperationens jakt efter prestation. Måndag intervall elghufs 3 * 8 minuter obanat och småstig, mestadels uppför. Jag hade lite svårt med fokusering men genomförandet blev nog ändå helt ok. Tisdag vila.


Onsdag. Sprint-DM i Åkulla med prolog + final om 1,5km. Blanka skidor. Försök på maxinsats men kroppen var inte redo för det. Dessutom slarv och stress tekniskt. Jag körde prologen dryga 10 sek snabbare än finalen och hade dessutom en medelpuls på prologen som översteg finalens medelpuls med 6 slag. En trött kropp i final alltså. Även om inte känslan var så. Maxpulsen fick jag inte upp speciellt högt varken i prolog eller final. Kapacitetsbrist! Jag slutade på andra plats i herrarnas seniorklass. Sist blev jag också då vi bara var två startande. För att samla timmar och mil på skidor passade jag på att köra 70 min lugnt före tävling.


Torsdag. Knappa 40 min löpning med dotter i vagn. Turen inkluderade givetvis en paus med gungande. Därefter en stunds styrka helkropp. Fredag vila.


I helgen har jag haft ett miniträningsläger på snö. Föräldrahemmet i Spetsebo ligger väl placerat nära två av Hallands konstsnöarenor och var helgens bas. Två skidpass i Ätran har stått på programmet. Lördag 42km med klister under skidorna. Planen var i vanlig ordning lugnare intensitet än vad utfallet blev. Mina långpass på skidor tenderar vanligtvis att utföras med högre intensitet än lugnt vilket inte alltid är planen. Bra eller dåligt? Ingen aning. Torde ju i vart fall vara bättre än tvärtom. Åtminstone sålänge övrig träning kan genomföras som planerat. På lördagskvällen var jag trött och sliten. Musklerna småvärkte och jag hade svårt att komma till ro. Skön känsla ändå. Det är inte ofta jag låter kroppen tolerera träning som gör den så pass trött. Söndag 1,5 h i skidspåren inkluderat ett ca 12 km långt stakrace. Övrig del av passet i sakta mak med klister under skidorna. Stakracet genomfördes med en helt ok insats. Jag visste inte riktigt hur kroppen skulle hantera ett längre ihållande nötande med stakning i lite högre fart. Detta då jag inte utfört något sådant utöver en insats i Dåmen tidigare under säsongen. Men det kändes bättre än förväntat och jag tog inte till saxning vid något tillfälle. Jag var hela tiden noga med att tänka på tekniken och åka stort och kraftfullt. Det var viktigare än att försöka tjäna någon sekund men samtidigt slarva tekniskt.


Totalt slutar veckan på ganska exakt 7,5 h. Det är bra för att vara mig. Jag har någon form av riktlinje inför Vasan att träningsmängden i vart fall bör ligga på 5 h i snitt per vecka. Om vi utgår från början av december då desperationen tog fart på allvar och jag mer seriöst började inrikta träningen mot Vasan 2017 så ligger jag på cirka 5 h och 45 min i snitt. Man bör då beakta att Hafjellveckan slutade på ca 15,5 h och således drar upp snittet ganska ordentligt. Så det är inte så många veckor i övrigt som överstiger 5 h. 2 st.


Nu får det bli en lugn start på kommande vecka. Åter dags för kompensation och att samla överskott. Går allt som tänkt blir det dessutom långloppspremiär till helgen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tobias - 9 april 2018 20:39

Det är en tid av kontraster. Vintern drar sig tillbaka och våren tar vid. Skidsäsongen tog inte slut för tre veckorsedan utan återupptogs i påskhelgen. Och med den äran. Påskafton firades in i ett smått magiskt Hestrastugan. En tremil med start i min...

Av Tobias - 25 mars 2018 20:55

Förra söndagens var jag ute och skejtade på Partille Golfklubbs skare. Det är inte var år som skaren är så fin och väl lämpad för skidåkning i göteborgstrakten. Denna helg har jag färdigställt skidorna för sommarförvaring. Med det är troligtvis skids...

Av Tobias - 17 mars 2018 22:04

Två veckor sedan Vasaloppet 2018. Borde rimligtvis vara 50 kvar till Vasaloppet 2019. Minimalt med fysisk aktivitet de båda veckorna. Borta är det kantiga, tillbaka är det runda. Tre sessioner med försök till pulshöjning har jag i vart fall mäktat me...

Av Tobias - 5 mars 2018 22:00

Det blev ingen måluppfyllnad. Långtifrån. Knappa 1300 är fördåligt. Fina förhållanden med lagom minustemperatur, molnigt och lätt snöfall. Ett riktigt vinterlanskap med mängder av snö. Som gjort för skidfest. Startgärdet gick fint. Ingen hets, lugnt ...

Av Tobias - 1 mars 2018 22:15

Nu är det mesta som skall göras inför examen gjort. Det hårda arbetet, om det nu kan kallas hårt arbete, är genomfört. Jag la en plan för de sista två veckorna mot examen. En plan som har följts nästan till punkt och pricka. En snabbrepris av de sena...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards