obh

Direktlänk till inlägg 22 januari 2017

Ulricehamn levererar och återigen pers!

Av Tobias - 22 januari 2017 21:32

Arrangörer och publik på helgens världscuptävlingar i Ulricehamn visar verkligen att vi sörlänningar kan när det gäller arrangemang och engagemang kring längdskidåkning. Det var grym stämning! Under lördagens individuella fristilslopp stod vi ungefär halvvägs in på 5 km rundan vid Ryckåsen. Vi var dock inte på plats kl 0700 när insläppet öppnade (första start 1030) så under damernas lopp såg vi inte så mycket av åkarna. Men stämningen kände och hörde vi väl. I pausen mellan damernas och herrarnas tävlingar passade vi på att sno åt oss bättre platser. Så herrarna såg vi bra när de körde förbi. Det var inte bara de svenska åkarna som hejjades fram utan alla åkare fick sin beskärda del. Ljudnivån höjdes såklart när svenskarna och framförallt hemmahopp som Hanna Falk och Carl-Johan Westberg åkte förbi. Grymt. Grymmast var det kanske ändå när Charlotte Kalla på sin nedvarvning efter tävlingen körde förbi med ett leende som sträckte sig från öra till öra och ljudnivån från publiken nådde nya höjder. Under dagens stafetter stod vi närmare målet och på första parkett direkt vid spåren. Grym stämning och spännande tävlingar. En lyckad publikhelg i Ulricehamn! 2019 lär det vara dags igen för Västra Götaland och Ulricehamn att visa vart publikintresset för längdskidåkning är störst.


Skidspåren i Ulricehamn var avstängda för oss turister under helgen så något skidåkande har det inte blivit för mig i helgen. Två träningspass har jag ändå fått till. Sent fredag kväll, strax efter 21, när vi anlänt vår stuga i Ulricehamn gav jag mig ut på en dryg timmes löptur. Det är lätt att hitta uppförsbackar i Ulricehamn så en del uppförslöpning blev det. Mest på asfalt då jag inte känner till terrängen så väl. Annars är ju inte distansträning på asfalt något någon endaste människa bör ägna för mycket tid åt på vinterhalvåret i Sverige. Ut i terrängen eller åtminstone på grusvägar vettja.


Idag har jag dragit nytt pers på 5k stakmaskin igen. Bara en dryg vecka sedan sist. Och vilken kross sen. 20 sek bättre än senast. Även om det inte behöver säga så mycket om formen för 90k längdskidåkning på snö så lär det ju inte vara negativt att persa. Sedan mitten på november har jag kört 5k som test vid sex olika tillfällen. Förbättringen sedan första testet är nu 1min 52 sek. Det är i vart fall viktigt mentalt.


Veckans totala träning slutar på blygsamma 3,5 h. Det är ganska väl vad jag planerat. Jag hoppas kroppen nu hunnit med att återhämta och kompensera sig så som var tänkt. Då är veckans träningssyfte uppfyllt.


På onsdag planerar jag in tävlingspremiär. Hallands sprintmästare skall koras. Enligt anmälningslistan verkar det dock i nuläget som intresset är svalt. Jag är ensam anmäld i seniorklass och totalt är det bara ett 20-tal anmälda. Ungdomar, seniorer och veteraner inräknat. Var håller alla halländska vasaloppsåkare hus? Det är ju ett ypperligt tillfälle för lite träning i överfart. Reta kroppen genom att göra något annorlunda. Jag tar det som träning och räknar inte med några stordåd. Men jag tror det är viktigt att köra den typen av race för att få upp farten och frekvensen i åkningen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tobias - 9 april 2018 20:39

Det är en tid av kontraster. Vintern drar sig tillbaka och våren tar vid. Skidsäsongen tog inte slut för tre veckorsedan utan återupptogs i påskhelgen. Och med den äran. Påskafton firades in i ett smått magiskt Hestrastugan. En tremil med start i min...

Av Tobias - 25 mars 2018 20:55

Förra söndagens var jag ute och skejtade på Partille Golfklubbs skare. Det är inte var år som skaren är så fin och väl lämpad för skidåkning i göteborgstrakten. Denna helg har jag färdigställt skidorna för sommarförvaring. Med det är troligtvis skids...

Av Tobias - 17 mars 2018 22:04

Två veckor sedan Vasaloppet 2018. Borde rimligtvis vara 50 kvar till Vasaloppet 2019. Minimalt med fysisk aktivitet de båda veckorna. Borta är det kantiga, tillbaka är det runda. Tre sessioner med försök till pulshöjning har jag i vart fall mäktat me...

Av Tobias - 5 mars 2018 22:00

Det blev ingen måluppfyllnad. Långtifrån. Knappa 1300 är fördåligt. Fina förhållanden med lagom minustemperatur, molnigt och lätt snöfall. Ett riktigt vinterlanskap med mängder av snö. Som gjort för skidfest. Startgärdet gick fint. Ingen hets, lugnt ...

Av Tobias - 1 mars 2018 22:15

Nu är det mesta som skall göras inför examen gjort. Det hårda arbetet, om det nu kan kallas hårt arbete, är genomfört. Jag la en plan för de sista två veckorna mot examen. En plan som har följts nästan till punkt och pricka. En snabbrepris av de sena...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards