obh

Alla inlägg den 18 februari 2017

Av Tobias - 18 februari 2017 21:48

Säsongens andra långlopp för mig i dag. Dryga 40 km i Borås. 24 minuter efter segrande Erik Wickström. Plats 40. Känslan är att det prestationsmässigt helt klart var ett steg i rätt riktning jämfört med Ulricehamnsloppet. Inte som i fornstora dagar, men viktigt är att det går åt rätt håll. Genomförandet är jag nöjd med. Lite mer offensivt än i Ulricehamn. Starkare såväl i stakning som diagonal/saxning. Det är svårt att helt jämföra prestationen i de båda loppen då förhållandena var annorlunda. I Ulricehamn var jag 37 minuter efter Ski Classicstjärnan Markus Johansson. I dag alltså 24 minuter efter den lokala stjärnan och konditionskonnässören Erik Wickström. Jag tror inte Erik skulle varit 13 minuter sämre än Markus varken i Ulricehamn eller i Borås.


Det var fina förhållanden i Borås idag. Spår som höll ihop bra hela loppet och något mer snabbfört än vad jag trott på förhand. Dessutom inte alls samma hysteri med utläggning av skidor inför start. Arrangören hade tydligt definierat kriterierna för sex olika startled baserat på beräknad förmåga på Vasaloppet. Att starta i rätt startled var upp till åkarens ansvar. Jag ställde mig i det andra ledet och tror nog inte det var något stort antal som inte hörde hemma där eller i det första startledet. Stor eloge till arrangörerna inte bara för att tillhandahålla ett vettigt startsystem utan för en väl arrangerad tävling och hög kvalité på spåren.


Nu två veckor till strid. Vasaloppet. Det blir ett lite annorlunda upplägg jämfört med tidigare år. Tävling två helger före brukar vara den sista drabbningen inför Vasaloppet. Men nu ställer jag mig i tävlingsspåren redan på onsdag igen. Ytterligare ett långlopp, Tranemo Midnight Skimarathon med start 18.30 Det blir förhoppningsvis en kul upplevelse. Och ytterligare en genomkörare.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards