obh

Alla inlägg den 12 februari 2017

Av Tobias - 12 februari 2017 21:25

Snön har nu legat kvar fyra dagar på raken i Lindome. Det ryktas dock om mildväder i veckan så det är väl inte så långt kvar tills gräsmattan, eller om det nu är en mossmatta, åter är grön. Vid föregående inlägg återstod två dagar av veckan. Nu har dessa båda dagar i det närmaste passerat. Enligt plan har helgens träning bedrivits i skidspåren. I så fint vinterväder man kan begära huserandes i västra Sverige. Soligt, eller i vart fall inte helmulet, och någon centimeter naturlig snö vid sidan av de konstsnöspår jag snurrat runt i. Varv efter varv. I går lördag 2,5 h distanspass i Åkulla. I vanlig ordning mer medel än lugn intensitet. Men jag försökte i vart fall hålla nere tempot den sista timmen. Tiden i spåret var ganska exakt densamma som jag höll på under Ulricehamnsloppet. Längden blev något längre nu än då. Visserligen mer glidvänlig snö och färre uppförsbackar än i Ulricehamn men det tyder väl ändå på att det inte var någon lördagspromenad direkt.


I dag gjorde jag säsongspremiär på Landvetters skidarena. 1,1 km fin vit snö. Stakintervaller stod på programmet. 6 st om ett varv. Total träningstid 1,5 h. Förutom passen i Dåmen som mest blir någon form av styrkestak var det första passet för säsongen helt på blanka skidor. Vid några tillfälle tidigare har jag kört stakintervall eller -tempopass med blanka skidor men då använt fästvallade skidor under upp- och nedvärmning. I dag kördes alltså även för- och efteråkning blankt. En riktig stakfest. Det märks att Vasan närmar sig. Musklerna förbereds för strid.

Jag är nöjd med känslan och genomförandet av dagens pass. Annars har det känts sådär halvdant i veckan. Lite trött, sliten och ofokucerat. Jag vilade en dag efter Ulricehamnsloppet och kände inte av någon värre förslitning efter det. Kanske hade kroppen behövt ytterligare en dag för återhämtning. Det är isåfall försent att göra något åt nu. Jag har fått till en vecka med sex dagars träning på raken, en hel del intensitet och totalt 7 h in på kontot. Något hoppas jag det givit. I den desperata jakten.


Ny vecka på intågande. Tre kvar till Vasaloppet. Nu gäller det att vara noggrann. Lyssna på vad kroppen har att säga. Varje beslut kan påverka dagsformen den första söndagen i mars. Till helgen blir det tävling. Inte i Åkulla så som var tänkt. Där var jag sen på anmälningsknappen och loppet blev fullbokat. Lite tråkigt ändå. Vad jag kan minnas har jag kört långlopp i Åkulla 13-14 ggr som förberedelse inför Vasaloppet. Nu blir det Borås Ski Maraton istället. Med fästvallade skidor. Det blir väl så bra. I övrigt tänker jag ta en lugnare träningsvecka. Återhämtning, samla överskott, kompensation. Resultatet blir förhoppningsvis höjd prestationsförmåga.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards