obh

Alla inlägg den 5 februari 2017

Av Tobias - 5 februari 2017 21:11

Ytterligare en vecka till ända. Fyra kvar till Vasan. Denna vecka avslutades träningsmässigt med Ulricehamnsloppet dryga 40km. Långloppspremiär för året. Resultatet är att det fortsatt finns en del att jobba med. Och tur är väl det. Hade ju varit trist att syssla med konservering av toppform i fyra veckor. Knappa 37 minuter efter segrande Team Lager 157åkaren Markus Johansson. Placering någonstans kring 70. Ganska nöjd ändå tillslut. Inte med resultatet men med genomförandet. I vart fall den andra halvan av loppet tar jag med mig som positiv. Vi körde 6 varv på en bana om knappt 7km. Varv 4 och 5 kände jag mig ganska stark. Sista varvet blev jag trött men höll i det bra. Vad jag minns körde ingen om mig de sista tre varven. Förutom då att jag blev varvad av de fyra första i loppet. Ändå något.


Det råder någon form av hysteri kring att lägga ut skidorna för att tinga plats vid starten inför långlopp. Jag var idag på plats en dryg timme före start och hamnade då bland de sista av de ca 200 som startade i mitt startled eller längre fram. Loppet startade därför med mycket trängsel och långsam skidåkning. Jag är dessutom en bedrövlig slow starter. Så det var många fladderjackor,         

-byxor och andra hinder som skulle passeras före det blev fri fart.


Lite nysnö igår och strax före start samtidigt som spåren var ganska lösa gjorde genomförandet änmer utmanande. Spåren höll helt naturligt inte jättelänge så fin balansträning fick man på köpet. Och en genomkörare. Jag behöver tävlingar. Bara att jobba vidare. Än finns det tid till förändring.


I övrigt har träningsveckan bestått i ett kombopass barnvagnslöp och styrka. Bästa styrkepasset så långt. Ett kombointervallpass med 2*10min elghufs och 5*500m stakmaskin, dessutom säsongsbästa för såväl medel som maxpuls. Ett skidpass i Hestrastugan inkluderat en 2km intervall och några kortare fartdrag, i övrigt lugnt. Totalt slutar veckan på nära 5,5 h av fysisk aktivitet.


Kommande vecka har jag inte planerat så noga ännu. Tanken är att få in bra med träning och att huvudpasset blir ett långpass på skidor under helgen. Jag väntar med tävling till helgen om två veckor. Då förmodligen Åkulla Skimaraton.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards