obh

Direktlänk till inlägg 11 augusti 2011

Skottland klart, dags för Vertex

Av Tobias - 11 augusti 2011 16:00

Förra veckan spenderade jag, med fem andra halländska orienteringsgrabbar, i Oban och Skotska sexdagars i orientering. Efter en turbulent vår med problem i vader och lår samt att jag veckan före avresa gick omkull på rullskidor och spräckte ett revben så valde jag att klassa ner mig till kortklassen istället för elit. När jag testade springa några dagar före avresa gjorde det allt för ont i revbenen för att komma mer än 300m. Jag hade därför inga planer på at springa utan hade tänkt mig gå runt och då passade 6km-banor ganska bra. På väg till start på etapp 1 gjorde det ont i revbenen men jag testade lite lätt löpning och kom på att om jag sträckte upp mig i hållningen och spände ut bröstkorgen så gjorde det inte särskilt ont. Sedan sprang jag alla 6 etapperna (förutom i uppförsbackarna då). Jag är nöjd med att bara klara av att springa 6 ol-lopp på 7 dagar, men tävlingsdjävulen var inte sen att infinna sig då jag låg med bland de bästa i klassen under hela veckan. Inför sista etappen låg jag trea med chans på andraplatsen. Dock gjorde jag där en usel teknisk insats och föll istället till fjärdeplatsen. Tre dagar riktigt bra ol-teknik, glädje och löpbar kropp tar jag med mig för framtiden. Det vart en riktigt trevlig vecka i gott sällskap, kanonfint landskap (och ol-terräng) och såklart fin whisky. Skottland kommer jag garanterat återvända till då det känns som det finns mycket osett och ogjort. Vi hann bland annat bara med ett whiskydestilleri så det finns några fler kvar att besöka.

 

I dag drar jag upp till Vålådalen med nattåget och på lördag går Vertex Fjällmarathon av stapeln. Förberedelserna dit har inte riktigt blivit som jag tänkt mig så det känns som att det kommer bli en kamp mest för att ta sig i mål och överleva. 43km skall banan vara och 1.800m höjdmeter skall avverkas. Vålådalen har blivit en favoritplats för mig i de svenska fjällen. Det är fjärde gången jag gör ett besök sommartid och en gång har jag varit där om vintern. Där finns naturen och äventyret i oändlighet alldeles inpå anläggningen samtidigt som det finns serviceutbud om man önskar ta del av det.  Min far var ofta i Vålådalen på träningsläger när han var junior o senior så det kanske går i släkten.

 

Årets Vertex får alltså bli en prövotillfälle där målet är att ta sig i mål utan skador. Jag är helt oerfaren av denna typ av lopp men hoppas att jag skall gilla det. Då kan jag återvända till Vertex (eller något liknande lopp) nästa år och då vara gott förberedd.  Det känns också som att en sådan föreberedelse starkt skulle gynna min Vasaloppsatsning genom att det ger mig en stark grund att stå på och arbeta med under höst och vinter.

 

Ha de!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tobias - 9 april 2018 20:39

Det är en tid av kontraster. Vintern drar sig tillbaka och våren tar vid. Skidsäsongen tog inte slut för tre veckorsedan utan återupptogs i påskhelgen. Och med den äran. Påskafton firades in i ett smått magiskt Hestrastugan. En tremil med start i min...

Av Tobias - 25 mars 2018 20:55

Förra söndagens var jag ute och skejtade på Partille Golfklubbs skare. Det är inte var år som skaren är så fin och väl lämpad för skidåkning i göteborgstrakten. Denna helg har jag färdigställt skidorna för sommarförvaring. Med det är troligtvis skids...

Av Tobias - 17 mars 2018 22:04

Två veckor sedan Vasaloppet 2018. Borde rimligtvis vara 50 kvar till Vasaloppet 2019. Minimalt med fysisk aktivitet de båda veckorna. Borta är det kantiga, tillbaka är det runda. Tre sessioner med försök till pulshöjning har jag i vart fall mäktat me...

Av Tobias - 5 mars 2018 22:00

Det blev ingen måluppfyllnad. Långtifrån. Knappa 1300 är fördåligt. Fina förhållanden med lagom minustemperatur, molnigt och lätt snöfall. Ett riktigt vinterlanskap med mängder av snö. Som gjort för skidfest. Startgärdet gick fint. Ingen hets, lugnt ...

Av Tobias - 1 mars 2018 22:15

Nu är det mesta som skall göras inför examen gjort. Det hårda arbetet, om det nu kan kallas hårt arbete, är genomfört. Jag la en plan för de sista två veckorna mot examen. En plan som har följts nästan till punkt och pricka. En snabbrepris av de sena...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards