obh

Direktlänk till inlägg 10 december 2016

Ny omstart

Av Tobias - 10 december 2016 20:43

Jag påbörjade ett utkast till blogginlägg i början av augusti. Jag kom aldrig i mål så inlägget publicerades aldrig. Bloggen har därmed fått leva ett liv i tysthet. Jag har väl tänkt att det skulle vara bra så. Slutbloggat. Men nu är jag där igen. Vi gör ett nytt försök. Skidsäsongen närmar sig. Paniken börjar smyga på. Formen är nära bottennivå. Det krävs insats, stor insats för att vända skutan. Kanske större insats än någonsin. Höstens träningsmängd har varit bedrövligt liten. Knappt märkbar. Efter O-ringen i slutet av juli fortsatte jag några veckor att träna relativt regelbundet och det började kännas som att det gick åt rätt håll formmässigt. Men sedan, ingen prio alls på träning. September summerades till drygt 8 timmar och i oktober loggades knappa 6 timmar. November i vart fall något bättre med knappa 13 timmar.


Så nu är det dags att ta tag i det här på allvar. December har börjat skapligt ändå med 7 timmar de första 10 dagarna. Men det märks att nivån är låg. De senaste två lördagarna har jag varit ute i dryga 2 timmar. Båda gångerna total soppatorsk efter cirka 100 minuter. Jag har normalt haft ganska lätt för att träna länge trots brist på långpass inför. Men den egenskapen verkar vara som bortblåst. Även den. Så nu får vi börja från början och lägga upp en strategi som är möjlig att utföra. Från och med den 1 januari kommer jag spendera 6-7 dagar på snö i Hafjell. Fram till dess gäller det att ha lagt en grund nog för att klara ta till mig den möjlighet till skidträning veckan i Hafjell kommer ge. Det blir en viktig vecka. Jag tänker att nyckelordet i strategin skall vara enkelhet och prion skall ligga på uthållighet och styrka. Långpass, längre intervaller och styrka blir grundpassen. I stor utsträckning skall hela kroppen användas. Allt för att tvinga pumpen till arbete.  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tobias - 9 april 2018 20:39

Det är en tid av kontraster. Vintern drar sig tillbaka och våren tar vid. Skidsäsongen tog inte slut för tre veckorsedan utan återupptogs i påskhelgen. Och med den äran. Påskafton firades in i ett smått magiskt Hestrastugan. En tremil med start i min...

Av Tobias - 25 mars 2018 20:55

Förra söndagens var jag ute och skejtade på Partille Golfklubbs skare. Det är inte var år som skaren är så fin och väl lämpad för skidåkning i göteborgstrakten. Denna helg har jag färdigställt skidorna för sommarförvaring. Med det är troligtvis skids...

Av Tobias - 17 mars 2018 22:04

Två veckor sedan Vasaloppet 2018. Borde rimligtvis vara 50 kvar till Vasaloppet 2019. Minimalt med fysisk aktivitet de båda veckorna. Borta är det kantiga, tillbaka är det runda. Tre sessioner med försök till pulshöjning har jag i vart fall mäktat me...

Av Tobias - 5 mars 2018 22:00

Det blev ingen måluppfyllnad. Långtifrån. Knappa 1300 är fördåligt. Fina förhållanden med lagom minustemperatur, molnigt och lätt snöfall. Ett riktigt vinterlanskap med mängder av snö. Som gjort för skidfest. Startgärdet gick fint. Ingen hets, lugnt ...

Av Tobias - 1 mars 2018 22:15

Nu är det mesta som skall göras inför examen gjort. Det hårda arbetet, om det nu kan kallas hårt arbete, är genomfört. Jag la en plan för de sista två veckorna mot examen. En plan som har följts nästan till punkt och pricka. En snabbrepris av de sena...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards