obh

Direktlänk till inlägg 23 juli 2017

Löparvecka

Av Tobias - 23 juli 2017 23:09

Ytterligare en vecka med säsongsrekord i antal tränade minuter. Tredje veckan på raken. Denna gång två minuter fler än föregående vecka. Dessutom inget fusk med cykel eller annat. Enbart ren o skär löpning i totalt nära sju timmar. Veckan inleddes med två vilodagar. Det var välbehövligt för en kropp som var sliten efter mycket jobb och fysisk aktivitet.

 

Jag har sedan använt samma ort till förberedelse camp inför bergsmaran i Schweiz som Kamraterna från Göteborg använde inför höstsäsongen av Allsvenskan. Smögen. Bara att hoppas på att resultatutvecklingen blir något bättre för min del. Smögen i sig är inte något höjdarställe om man vill idka variationsrik löpning. Men i närheten finns troligtvis oändligt med fin natur att träna i.

 

Onsdag distanspass från Kungshamn 104 minuter. En fin runda på varierat underlag och mycket fin utsikt. Torsdag vila. Jag var sliten efter onsdagens träning och därpå cirka två timmar vandring med dotter på ryggen i bärstol. Viss tjockhet i halsen kändes också av varvid säkerhet prioriterades före osäkerhet.

 

Fredag 10 km backdistans. Pinsamt nog på löpband. Jag är ingen förespråkare av inomhusträning någon tid på året. Särskilt inte på sommaren och detta var med marginal personligt rekord i uthållighet på löpband eller annan form av konditionsmaskin. Anledningen till att det blev löpband var att backarna är längre där. Oändliga om man så vill. Nu körde jag alltså 10 km. Konstant uppförsbacke. Km 1-2 med 7,5 % lutning, km 3-4 med 10 % lutning, km 5-6 med 12,5 % lutning och km 7-10 med 15 % lutning vilket var vad bandet hade att erbjuda i maxlutning. Det var mer psykiskt än fysiskt jobbigt. Och då var det ändå ganska jobbigt fysiskt. Tempot var inte vrålhögt utan ett snitt på 8min/km. Total träningsdos för dagen inkluderat uppvärmning knappa 110min.

 

Lördag 5*4min intervall med 1 min vila. Första och sista intervallen grusväg o lite asfalt. Intervall 2-4 på berghällar mestadels uppförs.

 

Söndag åter i Lindome och distanspass med extra backar i sköna Bunketorp. Det slår mig varje gång hur fina slingorna från Bunketorp är. En ynnest till hemmaplan. Tid dryga 2,5 h. Därefter värker det sådär lite småskönt i de flesta av benens muskler. Vaderna har varit stela efter löpbandsnötandet men i övrigt har det känts helt ok veckans sista tre dagar. Nu är det tid för att slicka sår, kompensera och samla överskott. Förberedelserna inför kommande helgs äventyr är i allt väsentligt gjorda. Jag hoppas det skall ge en stor dos kompensation de närmaste dagarna.

 

För att förbereda mig så gott som möjligt har jag under veckan i största mån använt den utrustning jag tänkt använda på loppet. Skor, shorts, tröja och även ryggsäck och pannlampa på långpassen. Det jag känner mig minst förberedd inför är att loppet avgörs på natten. Vid en tidpunkt jag normalt sover. Jag springer normalt någon nattorientering per år och inte helt sällan har jag då haft problem med magen. Det gäller väl att tänka sig för vad gäller födointag dagarna före lopp för att göra det så skonsamt som möjligt för magen. I övrigt känner jag mig hyfsat väl förberedd nu. Backarna kommer givetvis vara längre och brantare än jag tränat på men där är det ju bara att promenera när det behövs. Jag räknar med mycket promenad och mycket kamp. Jag glädjer mig.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tobias - 9 april 2018 20:39

Det är en tid av kontraster. Vintern drar sig tillbaka och våren tar vid. Skidsäsongen tog inte slut för tre veckorsedan utan återupptogs i påskhelgen. Och med den äran. Påskafton firades in i ett smått magiskt Hestrastugan. En tremil med start i min...

Av Tobias - 25 mars 2018 20:55

Förra söndagens var jag ute och skejtade på Partille Golfklubbs skare. Det är inte var år som skaren är så fin och väl lämpad för skidåkning i göteborgstrakten. Denna helg har jag färdigställt skidorna för sommarförvaring. Med det är troligtvis skids...

Av Tobias - 17 mars 2018 22:04

Två veckor sedan Vasaloppet 2018. Borde rimligtvis vara 50 kvar till Vasaloppet 2019. Minimalt med fysisk aktivitet de båda veckorna. Borta är det kantiga, tillbaka är det runda. Tre sessioner med försök till pulshöjning har jag i vart fall mäktat me...

Av Tobias - 5 mars 2018 22:00

Det blev ingen måluppfyllnad. Långtifrån. Knappa 1300 är fördåligt. Fina förhållanden med lagom minustemperatur, molnigt och lätt snöfall. Ett riktigt vinterlanskap med mängder av snö. Som gjort för skidfest. Startgärdet gick fint. Ingen hets, lugnt ...

Av Tobias - 1 mars 2018 22:15

Nu är det mesta som skall göras inför examen gjort. Det hårda arbetet, om det nu kan kallas hårt arbete, är genomfört. Jag la en plan för de sista två veckorna mot examen. En plan som har följts nästan till punkt och pricka. En snabbrepris av de sena...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards