obh

Alla inlägg den 26 februari 2012

Av Tobias - 26 februari 2012 21:15

Sju dagar kvar till Vasan och den sista hårdkörningen är till ända. Veckans träning har flutit på enligt plan och nu är kroppen trött och sliten. Helt enligt plan.


Veckans träning:

Mådag: Vila

Tisdag: Testlopp skidor 10,2km 31min. Uppv. och nedv. 43min.

Onsdag: SkiErg 5km 20min 16sek (nytt pers med 2sek). Styrka helkropp 30min. Upp cykel 10min.

Torsdag: Blandade intervaller skidor 27min. Uppv. och nedv. 48min.

Fredag: Stakintervaller 4*2,4km. Uppv. och nedv. 33min.

Lördag: Fm skidor distans 90min. Em Skidor intervall 5*4min. Uppv. och nedv. 30min.

Söndag: Skidor distans 50km, 2h 58min.

Summa: 9h 59min. 145km skidåkning.

Förutom veckan i Sjusjöen över nyår då jag kom upp i 21,5h har jag inte tränat så mycket sedan mitt träningsår började 1/4-2011.


Sju dagar kvar alltså. Under dem dagarna skall jag vässa tempot ytterligare genom tempo/intervaller på tisdag och onsdag. I övrigt skall jag försöka samla så mycket överskott jag klarar av. De sista dagarna blir det en del extra med kolhydrater och imorgon har jag tänkt att låta musklerna få lite massagebehandling. Så det skall nog bli fint. Jag har dock lyckats pricka in vad jag tror blir en hektisk jobbvecka. Men jag får försöka hålla det på en bra nivå och koppla bort det de 16h/dag jag inte jobbar. Det är med tillförsikt och spänning jag ser framemot Vasan. På fredag börjar resan med buss till Mora. Jag längtar.


Efter Åkulla Skimaraton blev jag uppringd av en reporter från min hemhemkommuns lokaltidning Falkenbergs Posten. Det är inte ofta jag uppmärksammas i media, lika kul varje gång. Artiklen blev bra tycker jag och den hittar ni här.


När jag ändå är i farten att länka lite så tänkte jag passa på att ge lite reklam och beröm åt några platser som betyder mycket i min skidsatsning. Som skidåkare från södra Sverige ges inte många tillfällen att åka skidor på natursnö. I år har jag faktiskt inte åkt på natursnö i Sverige mer än 7km av banan vi åkte 4 varv på Ulricehamnsloppet. Som tur är finns det på många ställen eldsjälar och hårt arbetande ideela idrottsklubbar som driver konstsnöanläggningar. Utan dem hade min skiddos under ett år kraftigt minskats. De tre anläggningar som betyder mest i min skidåkning är:

Ätrans IF och Krogsereds IF driver sedan några år en konstsnöanläggning i Ätran. I år har de 2km spår men normalt har de hela 3km konstsnöspår. Ätran är den anläggning som ligger närmast Spetsebo och där brukar jag åka mest när jag är hemma och hälsa på. I helgen har jag åkt nästan 9mil på Ätrans konstsnöspår.


OK Landehofs spår i Landvetter är min "hemmaanläggning". Det är i Landvetter jag kör min skidträning under veckorna och vissa helger. Helt perfekt med fina spår bara ca 20min hemifrån.


Skidalliansen i Åkulla var först i Halland med konstsnö spår. Där har jag tillbringat många mil och höjdpunkten varje år är Åkulla Skimaraton. Banan är ca 2,5km och relativt flack. Perfekt för stakträning.


Dags att samla överskott och spetsa formen!


Ha de!

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards