obh

Alla inlägg den 19 februari 2012

Av Tobias - 19 februari 2012 18:36

Efter förra helgens misserabla insats i Ulricehamn prövade jag idag lyckan i Åkulla. Det gick bättre. Till och med helt ok. Efter lite regn i går så vart snön ganska porös. Jag hade inför morgonen egentligen bestämt mig för blanka skidor men stod ändå ett tag och valde mellan klister och blankt. Vad jag befarande var att det skulle bli en stor sockerbädd av hela spåret och att det då skulle bli ordentligt tungt att staka hela loppet. Jag valde ändå de blanka tillslut eftersom glidet var märkbart bättre på dem. Det var ett klokt val. Även om spåren inte riktigt höll för de 240 åkarna som körde 15 varv så höll det helt ok för mig i 10-12 varv och även efter det var det en blank yta där folk körde.


Jag tränar ganska lite specifikt stakning och framförallt nästan inga längre pass med bara stakning. Därav är det alltid lite oroligt hur länge överkroppen pallar. Idag pallade den hyfsatt i ca 12 varv och blev inte ordentligt seg förens på det 14e så det var helt ok. Kankse har mina fem möten med SkiErgen gett lite resultat? Jag tycker mig ha känt en bra och kraftfull känsla i stakningen de sista passen och så även idag. Jag landade till slut in som 7a, ca 5min efter segraren från Danmark och ca 2,5min från pallen. Det blev också en andra plats i Hallands långloppsdistriktsmästerskap 1 minuter efter min, i orienteringssammanhang, klubbkamrat Chrille N. Jag fick idag starta i andra seedningsgrupp, 1min efter första grupp. Det hade varit kul att veta hur man hängt med dem där framme. Kanske hade placeringen kunnat bli bättre om jag fått draghjälp av dem. Nu låg jag visserligen i en bra klunga på 2-3 pers varv 1-10 men gjorde själv dragjobbet i 6 av dem varven. Men men inget jag kommer få reda på och inte heller spelar det någon större roll. Dagens lopp var bara en pusselbit i det stora Vasapusslet och efter den oro som smugits sig fram efter förra helgen var det skönt att få ett kvitto på att det åtminstone finns någonting där. Pusselbiten fann absolut sin plats.


Nu är det två veckor fram till Vasan. I morgon tar jag en vilodag innan jag går in i den hårdare delen av min formtoppningsperiod som varar fram till nästa söndag. Därefter är det dags att släppa på träningen och samla overskudd.


Ha de!

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards