obh

Direktlänk till inlägg 10 mars 2011

Bedrövlig insats på Vasan

Av Tobias - 10 mars 2011 20:45

När formen väl skulle infinna sig var den som bortblåst. Redan in i första backen kände jag låren stumna och det blev en ordentlig kamp mot kroppen för att överhuvudtaget ta mig uppför. Det var också psykiskt väldigt jobbigt att bli omåkt av som det kändes av alla. Jag har haft problem med den första backen några gånger tidigare, men de senaste åren har det gått bra. Men nu verkar alltså förstabackenspöket vara tillbaka. Jag vet inte riktigt vad det är som gör det, men jag kan tänka mig att mina slowstartegenskaper tillsammans med ganska dålig uppvärmning är bidragande orsaker. Väl uppe märktes det snabbt att inte heller glidet var topp. Det sög allt för mycket i den något finkorniga snö som låg uppe på myrarna. Helt klart valde jag för tjockt med och för mjuk fästvalla. I Mångsbordarna efter ca 20km var jag 1014a. Sedan plockade jag lite platser till den slutliga 707e platsen. Långt från målet som var topp 380. Kroppen var aldrig riktigt med på noterna under loppet även om både den och glidet blev något bättre efter vart. När jag tagit mig ner för de sista längre backarna efter Hökberg så kände jag mig ganska stark i stakningen och blev inte ikapp och frånåkt av någon in i mål. Så de sista 16-17km får jag ta med mig som det positiva.


Nu får jag se till att bryta ihop och komma igen. Brutit ihop har jag väl redan gjort så nu skall jag se till att komma igen också. Om en dryg vecka väntar Birkebeinerrennet. Även om det är med viss vånda, så ser jag ändock framemot det. Birken är ett lopp jag länge velat åka. Nu är det snart dags. Jag skall se till att njuta mycket av Norge, skidåkning och det vackra landskapet. Lite revansch vore inte heller fel.


Ha de!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tobias - 9 april 2018 20:39

Det är en tid av kontraster. Vintern drar sig tillbaka och våren tar vid. Skidsäsongen tog inte slut för tre veckorsedan utan återupptogs i påskhelgen. Och med den äran. Påskafton firades in i ett smått magiskt Hestrastugan. En tremil med start i min...

Av Tobias - 25 mars 2018 20:55

Förra söndagens var jag ute och skejtade på Partille Golfklubbs skare. Det är inte var år som skaren är så fin och väl lämpad för skidåkning i göteborgstrakten. Denna helg har jag färdigställt skidorna för sommarförvaring. Med det är troligtvis skids...

Av Tobias - 17 mars 2018 22:04

Två veckor sedan Vasaloppet 2018. Borde rimligtvis vara 50 kvar till Vasaloppet 2019. Minimalt med fysisk aktivitet de båda veckorna. Borta är det kantiga, tillbaka är det runda. Tre sessioner med försök till pulshöjning har jag i vart fall mäktat me...

Av Tobias - 5 mars 2018 22:00

Det blev ingen måluppfyllnad. Långtifrån. Knappa 1300 är fördåligt. Fina förhållanden med lagom minustemperatur, molnigt och lätt snöfall. Ett riktigt vinterlanskap med mängder av snö. Som gjort för skidfest. Startgärdet gick fint. Ingen hets, lugnt ...

Av Tobias - 1 mars 2018 22:15

Nu är det mesta som skall göras inför examen gjort. Det hårda arbetet, om det nu kan kallas hårt arbete, är genomfört. Jag la en plan för de sista två veckorna mot examen. En plan som har följts nästan till punkt och pricka. En snabbrepris av de sena...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards