obh

Direktlänk till inlägg 11 mars 2013

Vasaloppet 2013 - del 2

Av Tobias - 11 mars 2013 21:30

 

Väl i Sälen på söndagsmorgonen visade sig väderprognoserna slagit in ganska exakt. Det var ca -5 grader, blåst hade varit stark under natten och himlen var molnfri. Ett perfekt skidväder väntade.


Efter Åkulla Skimaraton två veckor före Vasan kändes kroppen klart bättre än tidigare under vintern och förhoppningarna om god prestation hade ökat. Jag fick till en sista formtoppningsperiod helt enligt plan med hård träning helgen före och några korta pass med hög intensitet under sista veckan. Känslan i kroppen blev dock något sämre efter sista helgen då jag inte kände mig lika stark som veckan efter Åkulla. I och för sig inte så konstigt i och med sista helgens hårdkörning. Vid start var det blandade förväntningar. Jag visste att jag förutom en veckas förkylningsperiod tränat bra från jul och fått till över 100 skidmil, vilket är ungefär normal dos för mig. Samtidigt var inte känslan på topp de sista dagarna inför start.


Så till själva loppet. Starten gick smärtfritt och jag kom iväg bra på startgärdet. Den långa första backen gick dock långsamt. Jag hamnade i spår långt ut till vänster och från min position gick det inte snabbt i dem spåren. Vid flera tillfällen kom jag ifatt åkare som försökte staka sig upp för backen. Dem i eliten som kör på blanka skidor hänger relativt lätt med de med fäste uppför backen. Så är det dock inte riktigt för alla dem som försöker staka hela loppet längre ned i fältet. Många blir till bromsklossar i uppförsbackarna och i första backen är det svårt att byta spår för att köra om. Mitt fäste var bra och förutom att det gick långsamt i kön så hade jag en fin resa uppför första backen. Tyvärr visade det sig att jag inte alls hade någon bra position uppför backen. När inte heller glidet var på topp uppe på myrarna så körde jag in i Smågan på en placering över 1100. Helt klart sämst placering i Smågan genom tiderna. Ingen bra start med andra ord. Under loppet hände inte direkt något häpnadsväckande. Kroppen svarade inte som jag ville och skidorna gled inte som jag ville. Det blev en jobbig resa där jag aldrig kände mig pigg och helade tiden fick kämpa för att hålla fart. I backarna upp mot Risberg och sista kilometrarna mot Evertsberg hade jag mindre svackor men i övrigt var det en ganska jämn nivå fram till Hökberg. Efter Hökberg fick jag lite bättre fart på kroppen och skidorna. Jag blev mer offensiv och sökte hela tiden efter vart i spåren det gick snabbast. Speciellt från Eldris körde jag på riktigt hårt och blev därefter inte omkörd av någon. En bra avslutning på ett mediokert lopp. Och resultatet då. Mediokert. Plats 929 är förutom mitt första Vasalopps plats 935 det sämsta jag genomfört. När jag började fundera på målsättning någongång våren 2012 hoppade jag kunna köra in bland de 500. Detta reviderade jag dock under vintern då jag insåg att träningsmängden under vår och höst blev allt för låg. Jag hoppades dock fortfarande att hamna någonstans 700-800. Men icke.


Sedan 2008 har jag haft en klart lägre lägstanivå och med undantag för ett mycket bra lopp 2010 är helt klart utvecklingskurvan på väg åt fel håll. Detta är jag givetvis inte nöjd med. Jag är ganska säker på att anledningen är att träningsmängden under framförallt vårarna men även höstarna är allt för dålig. Jag är inte mätt på Vasaloppsprestation utan snarare väldigt hungrig. Jag vill vara en stabil åkare bland de 500 och förhoppningen om att en vacker dag köra in topp 300 har inte upphört. Men för att klara av detta krävs åtgärder och prioriteringar. Jag har skissat en del på en plan som innefattar andra projekt och lopp än Vasaloppet, men som jag egentligen hoppas framförallt skall göra mig till en bättre Vasalöpare. Mer om det får komma i senare inlägg.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tobias - 9 april 2018 20:39

Det är en tid av kontraster. Vintern drar sig tillbaka och våren tar vid. Skidsäsongen tog inte slut för tre veckorsedan utan återupptogs i påskhelgen. Och med den äran. Påskafton firades in i ett smått magiskt Hestrastugan. En tremil med start i min...

Av Tobias - 25 mars 2018 20:55

Förra söndagens var jag ute och skejtade på Partille Golfklubbs skare. Det är inte var år som skaren är så fin och väl lämpad för skidåkning i göteborgstrakten. Denna helg har jag färdigställt skidorna för sommarförvaring. Med det är troligtvis skids...

Av Tobias - 17 mars 2018 22:04

Två veckor sedan Vasaloppet 2018. Borde rimligtvis vara 50 kvar till Vasaloppet 2019. Minimalt med fysisk aktivitet de båda veckorna. Borta är det kantiga, tillbaka är det runda. Tre sessioner med försök till pulshöjning har jag i vart fall mäktat me...

Av Tobias - 5 mars 2018 22:00

Det blev ingen måluppfyllnad. Långtifrån. Knappa 1300 är fördåligt. Fina förhållanden med lagom minustemperatur, molnigt och lätt snöfall. Ett riktigt vinterlanskap med mängder av snö. Som gjort för skidfest. Startgärdet gick fint. Ingen hets, lugnt ...

Av Tobias - 1 mars 2018 22:15

Nu är det mesta som skall göras inför examen gjort. Det hårda arbetet, om det nu kan kallas hårt arbete, är genomfört. Jag la en plan för de sista två veckorna mot examen. En plan som har följts nästan till punkt och pricka. En snabbrepris av de sena...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards