obh

Alla inlägg den 21 mars 2010

Av Tobias - 21 mars 2010 20:48

I torsdags när hade stigit ur bilen vid jobbet högg det helt plötsligt till i vänster ryggslut. Jag försökte sträcka ut ryggen och mjuka upp dne under dagen och den värsta smärtan försvann. Efter dagens kettlebellspass (som det kommer mer om nedan) har smärtan återkommit och jag har nu bokat in ett kiropraktorbesök på tisdag. Jag hade problem med ryggen inför Vasan för några år sedan och då berodde det på att jag var sned i bäckenet. Kanske är det samma igen, jag känner iaf igen smärtan.


I dag testade jag kettlebells för första gången i mitt liv. Jag har läst lite om det tidigare och på resan upp till Vasan hamnade jag vid samma fikabord som kettlebellsinstruktören Garry Ahlberg. Han pratade varmt om träningsformen och det lät intressant ur ett skidperspektiv. Så idag gick jag och Karin på hans pass i Vessigebro. Jag är beredd att hålla med Garry, det känns som det är nyttigt för styrka i hela överkroppen, stabilitet mellan över- och underkropp och bålen. Alltså viktiga områden för en skidåkare. Får se om jag kan hitta något bra ställe här i Göteborg som erbjuder pass.


Igår var jag i Ätran för ett skidpass. Det kändes som att cirkeln nu är sluten och att skidsäsongen i huvudsak är över för min del. På juldagen körde jag första snöpasset utomhus i 5 plussgrader och regn. Kroppen kändes helt under isen. Det gjorde den i går också. jag fick slita hårt för att hänga med far i uppförsbackarna de första varven men fick sedan ge upp. Försökte få till någon form avnjutning resten av passet men det gick inte, Kroppen och huvudet är trött och less på skidåkning. Helgen 22-24 april blir det dock Skarverennet i Norge över 38km, så jag får väl försöka underhålla musklerna på något sätt.


Annars har det ju varit säsongsavslutning för såväl långloppsåkarna som de traditionella åkarna. Norge fortsatte sin segermarsh så är på slutet av säsongen. Anders Aukland, som förövrigt är en av mina favoriter, tog hem det prestigefyllda Birkebeinerrennet i vad det verkar överlägsen stil. Björgen och Northug plockade hem finalen i Falun i överlägsen stil. Northug passade ju även att på sitt vanligt kaxiga och underbara sätt visa hur överlägsen han kan vara då han hann med att hälsa på publiken och vänta in tvåan före det att han åkte över mållinjen.


Jag har kört några löppass också i veckan och det känns helt ok. Blir jag bara av med ryggondan så är det nu dags att på allvar sätta igång med träningen igen och fokusera på orienteringen.


Ha de!

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards