obh

Direktlänk till inlägg 3 juni 2017

Det pekar åt rätt håll

Av Tobias - 3 juni 2017 20:32

Träningen har flutit på relativt bra de senaste veckorna. I vart fall motivationsmässigt. Kroppen däremot har mest känts sliten och trött. Något hastigt bestämde jag mig några dagar före Göteborgsvarvet att ställa mig till start. Som träning. Jag planerade ändå ett långpass den dagen så när jag fick möjlighet att ta över en skadad kollegas nummerlapp tänkte jag att jag lika gärna kunde ta del av folkfesten under långpasset Med en behaglig känsla genom hela loppet tog jag mig runt på nytt halvmarapers med ca 3 minuter. Det förra rekordet sattes på första halvan av Helsingborg Marathon 2015. Klart bättre tid än jag förväntade mig. Dagen efter Varvet sprang jag till mig en delad silverplats på sprint-dm i orientering. I veteranklass givetvis. Ett till stora delar bra lopp men där kroppen var orapp efter asfaltskilometrarna dagen före. Guldet gav jag bort genom riktigt klantig kartläsning på väg till nästsista kontrollen. Ett junismisstag. Inte värdigt en veteran.

 

Kanske blev dessa båda dagar lite för mycket för en otränad kropp. För därefter har det inte känts riktigt bra på något träningspass. Särskilt på de två senaste helgernas löplångpass har kroppen varit riktigt seg. Men jag har ändå tränat på relativt bra. Det finns ingen orsak att vara pigg och rapp just nu och att kroppen tidvis är sliten kan vara bra när grund och kapacitet skall byggas. Jag hoppas på det. Och på bättre kompensation när kroppen får tid till överskott igen.

 

Planen är att Vasaloppet 2018 skall vara huvudmålet för träningen redan nu och två skidspecifika pass har genomförts den senaste veckan. Rullskidpremiär förra lördagen och 3*7min elghufsintervall i fredags. Imorgon planerar jag ett nytt rullskidpass. Basen i träningen tänker jag ändå skall vara löpning. Förmodligen ända fram till december. För att hålla motivationen uppe det närmaste planerar jag att anmäla mig till ett alpmaraton i Schweiz i slutet av juli. Då höjdmetrarna som i så fall skall avverkas där är allt för många för att passa mig ser jag det mer som ett äventyr. Men ändå något att träna mot och förbereda mig för.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tobias - 9 april 2018 20:39

Det är en tid av kontraster. Vintern drar sig tillbaka och våren tar vid. Skidsäsongen tog inte slut för tre veckorsedan utan återupptogs i påskhelgen. Och med den äran. Påskafton firades in i ett smått magiskt Hestrastugan. En tremil med start i min...

Av Tobias - 25 mars 2018 20:55

Förra söndagens var jag ute och skejtade på Partille Golfklubbs skare. Det är inte var år som skaren är så fin och väl lämpad för skidåkning i göteborgstrakten. Denna helg har jag färdigställt skidorna för sommarförvaring. Med det är troligtvis skids...

Av Tobias - 17 mars 2018 22:04

Två veckor sedan Vasaloppet 2018. Borde rimligtvis vara 50 kvar till Vasaloppet 2019. Minimalt med fysisk aktivitet de båda veckorna. Borta är det kantiga, tillbaka är det runda. Tre sessioner med försök till pulshöjning har jag i vart fall mäktat me...

Av Tobias - 5 mars 2018 22:00

Det blev ingen måluppfyllnad. Långtifrån. Knappa 1300 är fördåligt. Fina förhållanden med lagom minustemperatur, molnigt och lätt snöfall. Ett riktigt vinterlanskap med mängder av snö. Som gjort för skidfest. Startgärdet gick fint. Ingen hets, lugnt ...

Av Tobias - 1 mars 2018 22:15

Nu är det mesta som skall göras inför examen gjort. Det hårda arbetet, om det nu kan kallas hårt arbete, är genomfört. Jag la en plan för de sista två veckorna mot examen. En plan som har följts nästan till punkt och pricka. En snabbrepris av de sena...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards